SDP:n Kiljunen ja Salonen: Vanhustenhoidon ongelmien ratkaiseminen vaatii pikaisia toimenpiteitä

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan sd-jäsenet Anneli Kiljunen ja Kristiina Salonen haluavat lopun toistuville, tietoisille laiminlyönneille vanhustenhoivapalveluissa.

– Järkyttävät laiminlyönnit ihmisten hoidossa nousevat esille päivittäin. Toistuvat rikkomukset näyttävät muodostuneen maan tavaksi erinäisten palveluntuottajien kohdalla. Kuvaukset viimeaikaisista tapauksista osoittavat, että tilanne voi olla katastrofaalinen eikä kukaan ota vastuuta. Tähän on vain yksi vastaus: tämä ei käy ja tähän on saatava muutos, sanoo Anneli Kiljunen.

– Eduskunnassa on laaja yhteisymmärrys ja suuri valmius tarttua ongelmien ratkaisemiseen ripeästi.  Näin suuren ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen. Eduskunnalla on tärkeä vastuu ja velvoite puuttua näihin räikeisiin tilanteisiin, toteaa Kiljunen.

Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin lähettää vahvan viestin kaikille toimijoille, että tässä maassa ei kenenkään hyvinvoinnilla käydä kauppaa.

– Toivomme todella, että kaikki puolueet saataisiin vihdoin mukaan ja hoitajamitoitus kirjattua lakiin. Eduskunnan muut kiireet eivät voi olla este ihmisarvoisen vanhuuden takaamisessa kaikille ikäihmisille, muistuttaa Kiljunen.

– Hoitajamäärille on asetettava selkeä minimimitoitus lakiin. On selvää, että ympärivuorokautisen, tehostetun hoivan yksiköissä asukkaiden kuntoisuus on heikko eikä alarajaa pienemmällä hoitajamäärällä voi missään olosuhteissa saada hyvää ja laadukasta, ihmisarvoista hoivaa. Siksi alarajasta 0,7 ei voi tinkiä ja se on kirjattava lakiin, vaatii Kristiina Salonen.

Seuraava askel on saada kiireellisesti tiukempi laki saktioiden osalta voimaan ja valvontaviranomaisten resurssit kuntoon. Jokaisessa Suomen kunnassa, niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla, tulee nyt käydä läpi kaikkien palveluyksiköiden tilanne ja että asiat hoidetaan niissä asianmukaisesti.

– Aluehallintovirastoilta (AVI) tullut viesti on selkeä: heille tulee jatkuvasti tietoa epäkohdista ja hiljaisia huolisignaaleja, mutta resurssien puutteen vuoksi asioiden tutkinta vie paljon aikaa ja muut ilmoitukset ovat samaan aikaan jonossa odottamassa. Resursseja ei tule lisää tyhjästä vaan ainoastaan palkkaamalla lisää työvoimaa. Aveilla on hyvä ymmärrys kentän tilanteesta ja kokonaiskuva koko maan osalta. Tätä täytyy nyt hyödyntää ja osoittaa riittävät resurssit valvontaviranomaisille tehtävien hoitoon, päättää Salonen.