SDP:n Keski-Suomen kansanedustajat: Kotimaisten ruoantuottajien kriisi on otettava vakavasti

SDP:n kansanedustajat Piritta Rantanen ja Riitta Mäkinen ovat huolissaan kotimaisten ruoantuottajien tilanteesta. Tuottajat ovat ajautuneet ahdinkoon kustannusten nousun vuoksi, ja tilanne vaatii nopeita ratkaisuja jotta edes ensi keväästä selvitään. Suurimpia syitä ahdinkoon ovat viime kesän katovuosi ja energian hinnoista johtuvat tuotantopanosten räjähdysmäinen hintojen nousu.

-Katsomme vähittäiskaupan ja teollisuuden suuntaan, että tehtäisiin pikaisesti riittävät kustannusnousua kompensoivat hinnankorotukset tuottajahintoihin.

Tuottajahinnat jatkavat laskuaan koko ajan, vaikka esimerkiksi suuret päivittäistavaraketjut ovat viime vuosina tehneet ennätyksellisiä tuloksia. Tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista haluaisi viljelijän saavan ruoan hinnasta nykyistä suuremman osuuden, ja suurin osa suomalaisista maksaisi ruoasta enemmän, jos tietäisi että raha menee suoraan viljelijälle.

Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Rantanen nostaa esiin erityisesti lähiruoan hyödyntämisen keinona auttaa viljelijöitä pitkällä aikavälillä.

– Meillä on tällä hetkellä kuntia, joissa ruokapalvelun aterioiden raaka-aineet tulevat milloin mistäkin. Perunat saatetaan tuoda Puolasta. Käyttämällä kotimaisia raaka-aineita tuettaisiin viljelijöitä ja suomalaista työtä, Rantanen painottaa.

Kansanedustajat näkevät myös juuri valittujen hyvinvointialuevaltuutettujen roolin tärkeänä, kun puhutaan tulevaisuuden ruokapalveluista ja kotimaisten raaka-aineiden hyödyntämisestä.

– Tulevien aluevaltuutettujen tulee nostaa hankinnoissa kotimaiset raaka-aineet ykkösprioriteetiksi. Alueilla on mahdollisuus huolehtia siitä, että toiminta hyödyntää paikallisia toimijoita, jolloin myös tämä osa-alue alueilla pysyy elinvoimaisena, Riitta Mäkinen sanoo.

Ruoantuotannon kustannuskriisin ratkaisuun tarvitaan useita keinoja ja mieluiten ylivaalikautinen ohjelma, johon kaikki eduskuntapuolueet sitoutuvat. Myös ruokavaltuutetun terävää viestiä alan puolesta kaivataan.

– Nyt voisi olla paikka pyöreän pöydän keskustelulle, jossa tälle tilanteelle löytyisi ratkaisu. Suomeen on vuonna 2019 valittu elintarvikemarkkinavaltuutettu, eli nk. ruokavaltuutettu. Nyt olisi aika nousta puolustamaan viljelijöitä ja kotimaista ruoantuotantoa. Tarvitaan keskustelua, jotta löydämme keinoja kotimaisen ruoantuotannon säilyttämiseksi.

– Me tarvitsemme kotimaista ruoantuotantoa, ja tuottajat ansaitsevat tulla työllään toimeen, Rantanen ja Mäkinen päättävät.