SDP:n Katja Taimela:Budjettiriihestä vastuullisia työllisyyspäätöksiä ja kaivattua tukea kunnille

Kansanedustaja Katja Taimela kiittää pääministeri Sanna Marinin hallitusta vastuullisista päätöksistä budjettiriihessä.

– Hallitus on osoittanut koronakriisin hoidossa päättäväisyyttä ja kykyä vaikeiden päätösten tekemiseen tiukoissakin aikatauluissa. Budjettiriihen päätökset jatkavat samalla linjalla.

Hallituksen työllisyyspakettiin on ladattu kovia odotuksia. Budjettiriihestä saadaan kattava työllisyyspaketti, joka on tärkeä ihmisten hyvinvoinnin turvaamisen ja hyvinvointivaltion kestävyyden kannalta.

– Hallituksen kunnianhimon taso työllisyyspolitiikassa on erittäin korkealla ja hallituskauden aikana haetaan 80 000 lisätyöllistä. Samaan aikaan on huolehdittu siitä, että päätökset tehdään oikeudenmukaisesti ja edelleen hyvässä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

– Työllisyyspaketilla parannetaan työllisyyspalveluita, panostetaan nuorten työllisyyteen ja koko väestön koulutustason parantamiseen. Lisäksi riihen päätökset sisältävät tasapainoisen kokonaisuuden yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen ja työmarkkina-aseman parantamiseksi.

Kuntapanostuksilla turvataan peruspalvelut ja luodaan näkymä kriisin yli.

– Hallitus on huomioinut kuntia koko tämän vaalikauden hienosti. Nyt saamme jo kolmannen suuren kuntien tukipaketin. Ensin korjattiin edellisen hallituksen leikkauksia kuntamiljardilla. Tälle vuodelle saatiin 1,4 miljardia koronakustannuksiin ja nyt vielä kolmas miljardiluokan panostus päälle. Hallitus kantaa vastuunsa esimerkillisesti kuntien toimintakyvyn turvaamisessa.

– Nyt on paikallaan, että myös kuntapäättäjät toimivat tilanteessa maltillisesti. Nyt ei ole isojen palveluleikkausten, lomautusten tai suurten veronkorotuksien aika. On perusteltua, että valtio ottaa kunnille kohdistuneet koronakustannukset kannettavakseen. Sen myötä kunnilla on nyt näkymä kriisin yli. Kuntatalouden pitkän aikavälin haasteiden ratkaiseminen tulee eteen sitten kun akuutti kriisi on hoidettu.