SDP:n Katja Taimela: Perhevapaauudistuksella tasa-arvoa työmarkkinoille

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela iloitsee perhevapaauudistuksen etenemisestä eduskuntaan ja korostaa uudistuksen merkitystä palkkatasa-arvon tavoittelussa.

– Perhevapaauudistuksen ytimessä on perheiden tukeminen tavalla, joka joustaa perheiden tarpeiden mukaan. Perhevapaiden määrää lisätään ja niiden käyttämistä joustavoitetaan – jatkossa vapaita voi pitää useassa osassa ja osa-aikaisesti. Uudistuksessa on myös hyvin huomioitu perheiden monimuotoisuus.

Perhevapaauudistuksen myötä edetään myös iso askel työmarkkinoiden tasa-arvossa. Nyt viestinä on, että vanhempainvapaita voidaan käyttää tasaisemmin isän ja äidin välillä.

– Perhevapaauudistuksen myötä isiä kannustetaan käyttämään vanhempainvapaita ja olemaan kotona lapsen kanssa. Samalla naisten asema työmarkkinoilla parantuu, kun perhevapaat jakautuvat kahden vanhemman välillä tasaisemmin. Sukupuolten palkkaerot tulevat tätä kautta kaventumaan.

– Muutos normeissa tapahtuu tämän esityksen kautta, ja sen myötä jatkossa hiljalleen muuttuvat myös asenteet. Ei ole lainkaan yhdentekevää, miten työpaikoilla suhtaudutaan vanhempien, ja etenkin miesten, perhevapaille jäämiseen.