SDP:n Kärnä: Perussuomalaisten Turunen EK:n asialla

SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä pitää perussuomalaisten Kaj Turusen tarjoamia työllisyyslääkkeitä katastrofaalisina.

Turunen kertoi aiemmin blogissaan, että työllisyyden parantamiseksi voitaisiin poistaa kokonaan työntekijöiden irtisanomissuoja pienissä yrityksissä. Myös työehtosopimusten yleissitovuus joutaisi Turusen mukaan romukoppaan ja YT-lain soveltamisen vaativia henkilöstömääriä tulisi korottaa.

– Tässäkö ovat entisen kioskiyrittäjän lääkkeet laman taltuttamiseksi. Näillä lääkkeillä saadaan aikaan Suomeen vain uusi köyhien työntekijöiden luokka.

– Osaaminen ja yhdessä sopiminen ovat Suomen vahvuudet. Suomi ei paranen halpatyömarkkinoita luomalla. Mistä ihmeestä Turunen on lainannut logiikkansa, jonka mukaan työttömyyden syy on työntekijöiden irtisanomissuojassa? Outoa puhetta puolueelta, joka sanoo olevansa työntekijöiden asialla.

Kärnä muistuttaa, että Suomessa työntekijöiden irtisanomissuoja on jo valmiiksi heikko. Esimerkiksi Saksassa irtisanomissuoja on paljon vahvempi, kuten Nokian Bochumin tehtaan tapauksesta muistamme.

– Milloin perussuomalaisissa oikein on päätetty lähteä laulamaan EK:n lauluja? Niissä viisuissa ei kyllä suomalaita työntekijää muisteta, jyrisee pääluottamusmiestaustainen Kärnä.

– Suomi ei lähde nousuun ainakaan pienten yritysten työntekijöiden oikeuksia polkemalla. Sillä tavalla synnytetään vain hikipajojen Suomi, jossa pienipalkkaisen duunarin tunnistaa päältäpäin, Kärnä toteaa.