SDP:n Kärnä Hautalalle: Tämä ei ole henkilökysymys, SDP huolissaan suomalaisesta työmiehestä

– Olen huolissani vain ja ainoastaan suomalaisista työpaikoista eikä kritiikkini ole kohdistunut Heidi Hautalan persoonaan, SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä vastaa Heidi Hautalan Ykkösaamussa esittämään kommenttiin siitä, että demarit ovat olleet eturivissä vaatimassa Hautalan eroa.

Kärnä on aiemmin kritisoinut omistajaohjauspolitiikkaa passiivisuudesta muun muassa Finnairin, Stora Enson ja Neste Shippingin kohdalla. Hautala on kuitannut Kärnän kritiikin todeten, että osakeyhtiölaki ei mahdollista omistajaohjausministerin puuttumista valvomiensa yhtiöiden päätöksiin.

– Ihmettelen, miten Arctia Shippingin tapauksessa Hautala pystyikin osallistumaan tähän operatiiviseen toimintaan, mutta muissa vastaavissa tilanteissa ei. Kärjistettynä, aktivismi kiinnosti, mutta työpaikat eivät, Kärnä kiteyttää.

Kärnä muistuttaa hallitusohjelman kirjauksesta, jonka mukaan ”hallitus edistää suomalaisen osaamisen hyödyntämistä arktisella alueella. Suomen arktisen strategian toimeenpanoa tehostetaan.”

– Vaikuttaa siltä, että tähän linjaukseen Hautala ei sen taloudellisesta ja työllistävästä hyödystä huolimatta sitoutunut.

– Näistä asioista päästään onneksi keskustelemaan eduskunnan tulevassa omistajaohjausta koskevassa ajankohtaiskeskustelussa, Kärnä muistuttaa.