SDP:n Kari: Suden suojelun ei tule tapahtua ihmisten turvallisuuden kustannuksella

SDP:n kansanedustaja Mika Kari pitää perusteltuina vaatimuksia suden kannanhoidollisen metsästyksen mahdollistamisesta. Kari korostaa, että yhteiskunnan tulee lainsäädännön avulla varmistaa kansalaisten turvallisuuden toteutuminen. Erityisesti harvaan asutuilla alueilla paheneva susiongelma on osoitus siitä, että kansalaisten turvallisuuden takaamisessa ei ole nykylainsäädännön puitteissa tyydyttävästi onnistuttu.

– Kannanhoidollisen metsästyksen mahdollistamalla pystytään puuttumaan suden aiheuttamiin uhkiin ja varatilanteisiin, jotka koettelevat monien kansalaisten turvallisuutta ja toimeentuloa. Tätä asiaa ei voida linjata vain ympäristö- ja luontonäkökulmasta, vaan myös turvallisuuteen liittyvät huolet on otettava vakavasti. Suden suojelun ei tule tapahtua ihmisten turvallisuuden kustannuksella, Kari kiteyttää.

Kari muistuttaa, että susiongelma ei ole vain harvaan asuttujen alueiden ongelma. Myös yhä lähempänä kaupunkeja esimerkiksi kotieläimet ovat vaarassa päätyä suden uhreiksi. Ei voi olla niin, että kansalaiset joutuvat rajoittamaan omaa liikkumistaan esimerkiksi lähiluonnossa vaaraa aiheuttavien susien pelossa.

– Eduskunnassa käytiin kuluvalla viikolla lähetekeskustelua kansalaisaloitteesta, jossa esitetään suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista ja susivahinkojen tehokkaampaa estämistä. Kansalaisaloitteen huoleen on tärkeää tarttua ja viedä asiaa eteenpäin kaikella vakavuudella. Oli rohkaisevaa huomata, että aloite sai eduskuntakeskustelussa vahvaa tukea yli nykyisen hallitus-oppositio-jakolinjan, Kari päättää.