SDP:n Kari: Kokoomuksen on syytä kurkistaa omaan työmappiin

SDP:n kansanedustaja Mika Kari kaipaa kokoomukselta ryhtiä hallitusyhteistyöhön ja kykyä noudattaa hallitusohjelmaa. Kari toivoo, että kokoomus lopettaa nokittelun ja lataa sen sijaan voimavaransa kuntauudistukseen.

”On erittäin huolestuttavaa, että kokoomuksen leiristä tuntuu löytyvän aikaa hallituskumppanin arvosteluun samaan aikaan kun sen omien ministerien projektit lepäävät torsoina”, Kari ihmettelee.

”Ennakkotiedot kuntien talouden tilasta viime vuodelta ovat hälyttävää luettavaa. Hallituksen tavoittelemat vahvat peruskunnat olisivat nyt tarpeellisempia kuin koskaan aikaisemmin, jotta kuntalaisten peruspalvelut voidaan turvata koko maassa. On merkillistä, että tässä tilanteessa kokoomus keskittyy lähinnä heittämään hiekkaa hallitusyhteistyön rattaisiin”, Kari kummastelee.

Kuntauudistuksen hyvä onnistuminen on pohja monelle muulle hallinnolliselle uudistukselle. Esimerkiksi SOTE-uudistus lepää pitkälti kuntauudistuksen päällä. Mikäli se toteutetaan hutiloiden, SOTE-uudistuksen menestymismahdollisuudet kärsivät merkittävästi.

Kari kannustaa hallinto- ja kuntaministeri ministeri Henna Virkkusta (kok.) tarttumaan ripeästi toimeen, jotta avainasemassa oleva uudistus saadaan toteutettua kaikkien tavoitteiden mukaisesti.

”Olen yhtä mieltä kansanedustaja Sari Sarkomaan (kok.) kanssa. Nyt on keskityttävä yhdessä sovittujen tavoitteiden ripeään eteenpäin viemiseen.”