SDP:n Kari: Ihmiset eivät saa olla eriarvoisia lain edessä

SDP:n kansanedustaja Mika Kari on tyrmistynyt Pirkanmaan käräjäoikeuden antamasta tuomiosta hyväksikäyttö- ja kidnappaustapauksessa.

– Oikeusjärjestelmässä on jokin vialla, kun tällaista pääsee tapahtumaan. Tuomio ei ole missään suhteessa tekoon nähden, Kari sanoo.

– Tuomio saa myös pohtimaan, että ovatko ihmiset tämän päivän Suomessa eriarvoisia lain edessä.

Tapauksessa kaksi tekijää pitivät naista vallassaan yli neljä vuotta 2010–2014. Tietojen mukaan tänä aikana naista pahoinpideltiin, pidettiin seksiorjana ja pakotettiin synnyttämään neljä lasta.

Eduskunnan hallinto-, laki- ja perustuslakivaliokunnan työssä päättyvällä vaalikaudella mukana olleen Karin näkemyksen mukaan on selvää, että tuomiossa oltaisiin voitu käyttää myös rangaistusasteikon yläpäätä.

Julkisuudessa päätekijälle annettua vajaan neljän vuoden tuomiota, josta hän istunee vain osan, on verrattu muutaman vuoden takaiseen miljoonaperijän 17 päivän kidnappauksesta annettuun yhdeksän vuoden vankeustuomioon.

– Tuomioiden näin raju heittely ei vastaa yleistä oikeustajua, Kari toteaa pettyneenä.