SDP:n Kari Finnwatchin raportista: Veronmaksaja on suurin hyväntekijä

Lahtelainen kansanedustaja Mika Kari (sd.) on huolissaan lahjoituskulttuurin leviämisestä verorahoilla kustannettaviin, kansalaisille tärkeisiin palveluihin. Siirtyminen veronmaksusta hyväntekeväisyyteen ei sovi Karin mukaan suomalaiseen pirtaan.

– On hienoa, että ihmiset, yhteisöt ja yritykset kokevat hyvinvointipalvelut niin tärkeiksi, että niiden turvaamiseen halutaan lahjoittaa rahaa. Se kertoo siitä, että halua ja tahtoa auttaa hädänalaisia löytyy. Toinen asia on se, tuleeko palveluita pitää pystyssä lahjoitusvaroin. Minun mielestäni ei tule.

Kari huomauttaa, että esimerkiksi Finnwatchin veroparatiisilistoilta löytyvistä 20 suomalaisesta suuryriryksestä kuusi on mukana tukemassa uutta lastensairaalaa.

– Koko suomalainen yhteiskunta perustuu yhteistyöhön ja luottamukseen. Jos vaikkapa nämä suuryritykset maksaisivat veronsa Suomeen, olisi yhteisessä kassassa huomattavasti enemmän varoja uusiin sairaaloihin, uusiin teihin, hyvinvointiin ja välittämiseen. Myös lastensairaalaan.

– Veronmaksaja on Suomen suurin hyväntekijä. Olisiko paikallaan perustaa veronmaksajien Hall of Fame, jossa kunnia annettaisiin niille, jotka takaavat koko Suomen palveluverkon toimimisen? Se saattaisi ehkä osaltaan innostaa myös veropakolaisia ryhtymään reiluksi hyväntekijäksi almujen annon sijaan.

Helsinkiin vuonna 2017 rakennettavan uuden lastensairaalan rahoitus on herättänyt laajalti yhteiskunnallista keskustelua. Sairaalaa varten on tarkoituksena kerätä 30 miljoonaa euroa yksityistä rahaa lahjoituksina.