SDP:n kansanedustajat: Venäläisten kiinteistökauppoja ei pidä rajoittaa

Ympäristövaliokunnan SDP:n kansanedustajat Mikael Jungner, Rakel Hiltunen, Jukka Kärnä ja Riitta Myller ottavat vahvasti kantaa sujuvan idänkaupan, venäläismatkailun sekä Suomen ja Venäjän välisen yhteistyön puolesta maakuntamatkalla Etelä-Karjalassa.

-Emme näe järkevänä esimerkiksi venäläisten kiinteistökauppojen rajoittamista. Se lähettäisi Venäjälle väärän viestin siitä, mihin Suomi pyrkii.

– Venäläisten matkailijoiden merkitys alueen elinkeinoelämälle ja työllisyydelle on merkittävä. Ihmisten liikkumista ja matkailun lisäämistä tulee kehittää, ei estää.

Esteetön idänkauppa on välttämättömyys Etelä-Karjalalle. Venäläisten vaikutus näkyy alueen elinvoimaisuudessa monella tavalla investointeina ja kasvavana palvelujen tarpeena ja tätä kautta työpaikkoina maakunnan ihmisille.

– Ennakkoluuloille ei pidä antaa periksi vaan yhteistyötä tulee jatkaa. Julkisuudessa esitettyihin ongelmiin mm. kiinteistöverojen maksuihin liittyen on löydettävissä rakentavia ratkaisuja, edustajat korostavat.

– Taantuman vuoksi kiinteistökauppa on jo nyt hidastunut ja nyt käynnissä oleva keskustelu kaupan rajoittamisesta tekee hallaa koko maakunnan elinkeinoelämälle, toteaa imatralainen kansanedustaja Jukka Kärnä.