SDP:n kansanedustajat tyytyväisiä tiedustelulakeihin tehtyihin muutoksiin

6.2.2019

SDP:n hallintovaliokunnan ja puolustusvaliokunnan kansanedustajat ilmaisevat tyytyväisyytensä siihen, että tiedustelulainsäädäntöä on kyetty eduskunnassa hyvässä parlamentaarisessa yhteistyössä parantamaan merkittävästi siitä, mitä se oli eduskuntaan saapuessaan.

– Tukiessaan tiedustelulainsäädäntöön liittyvän perustuslakimuutoksen käsittelemistä kiireellisessä järjestyksessä SDP myös katsoi esitetyn tiedustelulainsäädännön tarvitsevan useita sisällöllisiä muutoksista ja tarkennuksia. Näistä SDP:n asettamista tavoitteista lähes kaikki merkittävät ovat toteutuneet, toteaa SDP:n kansanedustaja, hallintovaliokunnan jäsen Sirpa Paatero.

– Kohdentamattoman massavalvonnan kielto saatiin kirjattua riittävän vahvasti ja tarkasti. Tiedustelulakeihin tuli nyt selkeästi alkuperäistä tiukemmat kriteerit ja raamit tiedustelutoiminnan kohdentamiselle. Tiedustelumenetelmien käytön välttämättömyysvaatimusta myös tiukennettiin, Paatero korostaa.

– Tiedustelutietojen luovuttamiselle toisen maan viranomaiselle säännellään huomattavasti tiukemmin verrattuna alkuperäisiin esityksiin. Tällä turvataan sitä, ettei kukaan joudu esimerkiksi ihmisoikeusrikkomusten kohteeksi Suomen tiedusteluviranomaisen luovuttamien tietojen vuoksi, toteaa SDP:n kansanedustaja hallintovaliokunnan jäsen Joona Räsänen.

SDP:n kansanedustajat puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari ja puolustusvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen pitävät tärkeänä, että tiedustelutoiminnan valvontaa koskevia säännöksiä vahvistettiin.

– Tiedusteluvalvontavaltuutetulle saatiin puheoikeus tiedustelulupia koskevissa oikeudenkäynneissä ja valtuutetun sekä eduskunnan uuden tiedusteluvalvontavaliokunnan valvontatehtävä ja valtuudet laajennettiin koskemaan Suojelupoliisin koko toimintaa, Kari toteaa.

– Myös tiedusteluvalvontavaliokunnan jäsenten nimittämisestä ja heidän luotettavuutensa selvittämisestä löydettiin kompromissi, joka takaa valiokunnan integriteetin, mutta on myös hyväksyttävä valiokunnan jäsenten oikeusturvan kannalta, korostaa Mäkinen .

SDP edellytti myös, että sotilastiedustelulaista poistetaan tietoliikennetiedustelua koskeva toimittajan lähdesuojan tai esim. lääkärin tai asianajajan asiakassalaisuuden murtamisen mahdollistava poikkeussäännös ja että tietoliikennetiedustelun kohdentuessa vahingossa tällaiseen tietoon, olisi siitä ilmoitettava asianosaiselle. Poikkeussäännös poistettiin esityksestä, mutta ilmoittamisvelvollisuutta koskeva vaatimus ei valitettavasti toteutunut ja sitä koskevat äänestykset sosiaalidemokraattien esitys hävisi hallinto- ja puolustusvaliokunnassa.

Kansanedustajat korostavat, että tiedustelulainsäädännön käytännön soveltamista on tärkeää seurata sen voimaantulon jälkeen. Hallintovaliokunnan mietinnössä esitetäänkin SDP:n ehdottamalla tavalla, että ensi vaalikaudella on hallituksen annettava seikkaperäinen selonteko tiedustelunlainsäädännön toimivuudesta ja kehittämistarpeista eduskunnalle.

Jaa sosiaalisessa mediassa