SDP:n kansanedustajat: Työnantajamaksujen alennus ei saa vääristää kilpailua

SDP:n hallintovaliokunnan jäsenet kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen uskovat, että hallituksen kilpailukykypakettiin sisältyvän työnantajamaksujen alennuksen suuntaaminen vain yksityisille työnantajille vääristäisi kilpailutilannetta kuntapalveluissa. Kansanedustajat jättivät asiasta kirjallisen kysymyksen tänään eduskunnassa.

Hallituksen esityksiin toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi sisältyy yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksun alennus 1,72 prosenttiyksiköllä vuoden 2017 alusta. Alennus ei koske kuntatyönantajia.

– Työnantajamaksujen alennus tuo noin 360 miljoonan euron edun yksityisille työnantajille kuntiin verrattuna. Tämä ei ole reilua, Paatero korostaa.

Kuntasektori on merkittävä työnantaja, joka työllistää yli 400 000 ihmistä Suomessa. Työvoimavaltaisella kunta-alalla työvoimakustannusten merkitys on suuri.

– Pelkästään yksityisen sektorin työnantajamaksujen alentaminen vääristäisi entisestään kilpailutilannetta sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluissa sekä teknisissä palveluissa. Samalla se ohjaisi kuntia ulkoistamaan palveluita, Kari huomauttaa.

Kuntakenttä on vahvasti mukana velkaantumisen kasvun hillitsemisessä ja tuottavuustalkoissa.

– Työnantajien kustannusten leikkaus rahoitetaan käytännössä julkisen talouden säästöillä, joista kunnat kantavat suuren vastuun, Räsänen muistuttaa.

Lisätietoja:

Sirpa Paatero