SDP:n kansanedustajat: Sekoittiko ministeri kyselytunnilla asioita?

Remonttihommia

Ministeri Tiilikainen sanoi eduskunnan kyselytunnilla torstaina 13.10.2016, että homekorjauksiin voidaan jatkossakin myöntää avustuksia.

– Häneltä kuitenkin kysyttiin korjausavustuksiin sisältyvästä terveyshaitta-avustuksesta. Hallituksen esityksessä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista, joka on eduskunnan ympäristövaliokunnan käsittelyssä, sanotaan, että nk. terveyshaitta-avustus poistetaan lakiuudistuksen yhteydessä.

– Esitystä on kritisoitu siitä, homekodeissa asuville ihmisille terveyshaitta-avustus on ollut ainoa keino saada apua tukalassa tilanteessa. Nyt Tiilikainen kuitenkin sanoi eduskunnan kyselytunnilla, että avustusta home-korjauksiin voidaan kuitenkin edelleenkin myöntää. Tämä on eri asia kuin terveyshaitta-avustus, sanoi kysymyksen esittänyt kansanedustaja Riitta Myller.

– Korjausavustuksiin sisältyvää terveyshaitta-avustuksen lopettamista on kritisoinut mm sosiaali-ja terveysministeriö. On erikoista, että asiasta on näin erilaiset käsitykset.

Asiassa on joko väärinkäsitys tai kenties hallituksella on aikeissa perua tämä homeloukuissa asuvia ihmisiä pelottanut päätös, mikä olisi hyvä uutinen. Tulemme palaamaan asiaan seuraavassa valiokunnan kokouksessa kun lakia korjausavustuksista käsitellään, toteaa ympäristövaliokunnan sd-jäsen kansanedustaja Katja Taimela.