SDP:n kansanedustajat: Sananvapautta ei saa estää uhkailun ja häirinnän keinoin

Joona Räsänen

SDP:n kansanedustajat ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallitukselle sananvapaudesta ja vihapuheesta, jotka estävät sananvapautta. Kysymyksen allekirjoittajat ovat huolestuneita yhteiskunnassa lisääntyneistä herjauksista ja uhkauksista, jotka ovat kohdistuneet lukuisiin kansalaisiin, poliitikkoihin, virkamiehiin, toimittajiin ja maahanmuuttajiin.

− Eri valemediat ja verkkojulkaisut ovat esimerkkejä niistä toimijoista, jotka Suomessa tällä hetkellä lietsovat joitakin kansalaisia herjauksiin ja uhkailuihin. Valemediat ovat myös käynnistäneet useita henkilöön käyviä massahäiriköintejä, joita on vaikea pysäyttää niiden käynnistyttyä. Yksilöä vahingoittava toiminta on pyritty turvaamaan toimimalla ulkomailta käsin. On korkea aika laittaa tällainen toiminta kuriin, toteaa kirjallisen kysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Joona Räsänen.

Kansanedustajat kysyvät kirjallisessa kysymyksessään, mitä hallitus aikoo tehdä, jotta kansalaisten oikeusturva toteutuu myös silloin, kun laajamittaista häirintää lietsotaan ulkomailta käsin. Lisäksi kysymyksessä vaaditaan hallitukselta toimia sen varmistamiseksi, ettei sananvapautta estetä uhkailun ja häirinnän keinoin. Tänään vietetään kansainvälistä lehdistönvapauden päivää.