SDP:n kansanedustajat: Maakuntavaalit järjestettävä vuoden 2019 eduskuntavaalien yhteydessä

SDP:n kansanedustajat hallintovaliokunnassa Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen ihmettelevät hallituksen aikeita maakuntavaalien aikataulutuksessa. Hallintovaliokunta kuuli tänään ministeriä ja ministeriöiden asiantuntijoita maakuntauudistuksen jatkovalmistelusta.

–  Maakuntauudistuksen aikataulu on edelleen tiukka erityisesti eduskuntakäsittelyn osalta. Sille on varattu kolme kuukautta, edellyttäen että valmistelu pysyy aikataulussa. Myös lakien voimaantulon ja vaalien välille kaavailtu neljä kuukautta on vähän. Vaalirahoituslaki lähtee siitä, että vaaliaika alkaa puoli vuotta ennen vaalipäivää. EU:n komissio on suositellut, että vaaleja koskevan lainsäädännön tulisi olla hyväksyttynä vuosi ennen vaalipäivää, kansanedustajat huomauttavat.

– Miksei maakuntavaaleja voisi järjestää vuoden 2019 eduskuntavaalien yhteydessä? Tämä antaisi valmistelulle tarvittavaa lisäaikaa. Sen jälkeen maakuntavaalit voitaisiin sopeuttaa kuntavaalien rytmiin vuodesta 2021 alkaen.

– On selvää, että kaikki haluavat saada sote-uudistuksen vihdoin valmiiksi. Herää kysymys, eikö hallitus ole oppinut mitään uudistuksen viimeisimmistä vaiheista? Eikö uudistus kannattaisi tehdä tällä kertaa hallitusti ja ilman tarpeettomia aikataulupaineita? Maakuntavaalien myötä Suomeen ollaan luomassa kokonaan uudet vaalit, jossa myös määritellään uudelleen vaalikelpoisuudesta. Olisi erittäin tärkeää, että vaalien aikataulu ja muut niihin liittyvät kysymykset käytäisiin läpi puolueiden, eli puoluesihteereiden kesken, kansanedustajat painottavat.