SDP:n kansanedustajat: Ei ole yhtä temppua työttömyyden nujertamiseksi

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän  työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov sekä jäsenet Merja Mäkisalo-Ropponen ja Kristiina Salonen vierailivat Joensuussa maanantaina 3.6.2013. He tutustuivat Pohjois-Karjalan maakuntahallitukseen, ELY-keskukseen, Kotikartanoyhdistykseen ja Joensuun kaupungin nuorisotakuutilanteeseen.

Naiset korostavat, että työttömyyden nujertamiseksi ei ole vain yhtä keinoa. On vahvistettava elinkeinopolitiikkaa, jotta syntyy lisää työpaikkoja. Samaan aikaan on huolehdittava työttömäksi joutuneiden ihmisen osaamisesta ja työkyvystä. Merja Mäkisalo-Ropponen toteaa, että nuorisotakuu on otettava vakavasti. Ministeriöstä ei anneta valmista mallia, vaan asia on otettava jokaisessa kunnassa omiin käsiin.

– Esimerkiksi etsivä nuorisotyö vaatii uudenlaisia työkaluja, jotta löydämme kadoksissa olevat nuoremme. Nuorisotakuu edellyttää yhdessä tekemistä sosiaali- ja terveystoimen sisällä ja muun muassa TE-toimistojen, koulutusorganisaatioiden ja Kelan kanssa.

Kristiina Salonen muistuttaa, että suurella joukolla ihmisiä on vaikeuksia löytää paikkansa nykyisessä markkinaehtoisessa, jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Ilman työtä ulkopuolisuuden kokemus voi johtaa vakaviin seurauksiin.

– Jos pitkään työttömyyteen liittyy suuri elämänmuutos, kuten avioero tai läheisen kuolema, syrjäytymisriski kasvaa. Kaikkien täytyy kuitenkin voida löytää paikkansa tässä yhteiskunnassa ja kaikkien osaamista tarvitaan.

Tarja Filatov haluaa työttömien nuorisotakuun rinnalle palvelutakuun 50+ työttömille. Ikääntyneiden työttömyys nousee määrällisesti tuplavauhtia nuorisotyöttömyyteen verrattuna.

– Ikääntyneet tarvitsevat heille räätälöityjä palveluita. Muutosturva on hyvä malli, mutta se ei kata kaikkia ikääntyneitä. Ikääntyneiden työttömien kouluttautuminen vaatii räätälöityjä malleja ja tehokasta työelämän kautta jo opitun osaamisen tunnustamista.