SDP:n kansanedustaja Viljanen: Lisätalousarviolla helpotusta kuntien tilanteeseen

Tänään julkistettiin neljäs lisätalousarvio, jonka tarkoituksena on monin eri tavoin tukea Suomen nousua koronakriisistä kohti elinvoimaista yhteiskuntaa. Yksi osa-alue lisätalousarviossa oli pitkään odotettu kuntien tukeminen. Kuntataloudessa on ollut haastavaa jo ennen koronavirusta, mutta pandemia on lisännyt haasteita entisestään. Taloushaasteet aiheutuvat mm. verotulojen ja myynti- ja maksutulojen vähenemisestä, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon menojen kasvusta. Yhteensä 1,4 miljardin euron kuntien tukipaketin tarkoituksena on turvata peruspalvelujen järjestämisen edellytykset ja helpottaa poikkeustilanteesta johtuvien kuntien talouden haasteita.

– Kuntien tilanne on huolestuttanut monia ja niin kuntapäättäjän, kuin kansanedustajan näkökulmasta nämä tukitoimet ovat välttämättömiä ja oikeanlaisia. Olen tyytyväinen, että kuntien tilanne on huomioitu kokonaisvaltaisesti, toteaa SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen.

Kuntatalouden tukemisen lisäksi myös sairaanhoitopiireille ehdotetaan erillistä 200 miljoonan euron avustusta lisääntyneiden kustannusten ja alijäämien kompensointiin.

– Erillinen tuki sairaanhoitopiireille on tärkeä asia. Tällöin saamme tuen kohdistettua suoraan oikeaan paikkaan. Esimerkiksi oman maakuntamme, Satakunnan sairaanhoitopiirissä on tehty erinomaista työtä kriisin keskellä meistä huolehtimiseksi, Viljanen sanoo.

Erityisen hyvänä asiana Viljanen nostaa hallituksen panostukset lasten, nuorten ja perheiden tilanteen tukemiseen. – Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukeminen on panostus tulevaisuuteen. Näillä toimilla turvataan tulevaisuuden hyvinvoivien kuntalaisten olemassaolo ja tasapainoinen yhteiskunta. Ihmisten hyvinvointi on toimivassa yhteiskunnassa kaikista tärkeintä.