SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen: Tehdään kaikkemme lasten oikeuksien eteen Suomessa ja maailmalla

19.11.2020

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään perjantaina 20. marraskuuta YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. Tänä vuonna Lapsen oikeuksien päivä on ensimmäistä kertaa vakiintunut liputuspäivä. Päivän tarkoituksena on tuoda esiin lapsen oikeuksien sopimusta ja herättää keskustelua lasten hyvinvointiin liittyvistä asioista.

– Tällaisena aikana lasten oikeuksien puolustajia tarvitaan kipeämmin kuin koskaan. Meneillään oleva koronaviruspandemia, kriisit ja sodat maailmalla sekä ilmastonmuutos merkitsevät valtavan suurta uhkaa lasten terveydelle ja hyvinvoinnille. Suomessa lasten oikeudet toteutuvat hyvin, näin ei kuitenkaan ole kaikkialla maailmassa. Lasten täytyy saada kasvaa ja käydä koulua terveenä, ilman pelkoa väkivallasta ja riistosta. Lasten oikeuksien toteutuminen on yhteiskunnallisen kehityksen välttämätön edellytys kaikkialla maailmassa, kertoo Väätäinen.

– Lasten oikeuksien viikkona on hyvä muistaa myös vanhempia. Vanhempien ja vanhemmuuden riittävä tukeminen on tärkeä keino, jolla pystymme edistämään ja vahvistamaan lasten oikeuksien toteutumista. Ollaan lasten puolella ja tehdään kaikkemme lasten oikeuksien eteen Suomessa ja maailmalla, sanoo Väätäinen.

Myös eduskunnassa juhlistettiin tällä viikolla lapsen oikeuksia. Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen muisti kuluvan vaalikauden aikana lapsen saaneita kansanedustajia.

– Kansanedustajan kiireisessä työssä ei ole aina helppoa panostaa perheeseen. Luulen, että monen kansanedustajan haaveet perheenlisäyksestä ovat voineet siirtyä työhön liittyvien vaatimusten takia. Olen iloinen, että kansanedustajat jaksavat perustaa ja kasvattaa perhettä vaativan työn ja arjen keskellä, päättää Väätäinen.

Jaa sosiaalisessa mediassa