SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen: Hallitus ei leikkaa suomalaisille tärkeistä koulutuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista

Hallitus on puoliväliriihessään SDP:n johdolla linjannut toimista, joilla rakennetaan kestävää tulevaisuutta ja luodaan Suomen kasvun edellytyksiä koronakriisin jälkeen sekä turvataan hyvinvointivaltion palvelut. SDP ei halua leikata ihmisille tärkeistä palveluista, kuten koulutuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista.

Puoliväliriihessä hallitus on osoittanut 129,9 milj. euroa vuodelle 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen kehittämiseen ja valmistautumiseen sote-uudistukseen. Määrärahat kohdentuvat tulevaisuuden sote-keskusten, vanhus- ja perhepalveluiden kehittämiseen, kansallisen mielenterveysstrategian toimeenpanoon sekä peruspalveluiden saatavuuden parantamiseen kautta Suomen.

– Kehysriihineuvottelut olivat vaikeat, mutta SDP pääministeripuolueen roolissa johti neuvotteluja ratkaisukeskeisesti ja saattoi ne yhdessä hallituskumppaneiden kanssa maaliin. Kiitosta on syytä antaa kaikille pääministeri Sanna Marinille ja kaikille hallituspuolueille kärsivällisyydestä ja vastuullisuudesta vaikeassa neuvottelutilanteessa. Yhdessä sovitussa hallitusohjelmassa on maamme tulevaisuuden kannalta kriittisiä ja erittäin tarpeellisia uudistuksia, kuten sote-uudistus, joiden toteuttamista päättäväisesti jatkamme, sanoo Väätäinen.

– On selvää, että hyvinvointivaltion palvelujen turvaaminen ja vahvistaminen edellyttävät julkisen talouden vakauttamista pidemmällä aikavälillä, mutta taloutemme tasapainottamista ei tehdä pienituloisia kurittamalla. Tästä syystä hallitus ei leikkaa suomalaisille tärkeistä koulutuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Olen myös tyytyväinen, että hallitus jatkaa vanhusten kotipalveluiden kehittämistä, jotta iäkkäät voivat ensisijaisesti asua turvallisesti omassa kodissaan, kertoo Väätäinen.