SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen: Eduskunnan lakivaliokunnassa erikoinen episodi

SDP:n kansanedustajaa Suna Kymäläinen on tyrmistynyt lakivaliokunnassa tänään tapahtuneesta episodista. Lakivaliokunnan käsittelyssä oleva soten valinnanvapauslain osa, asiakkaan oikeuksiin ja muutoksenhakuun sekä oikeussuojakeinoihin keskittyvä lainsäädäntö törmäsi tänään hallituksen äänestykseen.

– Hallituksen valiokunnalle antama vastine on muuttanut merkittävästi lain sisältöä ja nyt valiokunnan pitäisi voida kuunnella asiantuntijoita. Hallituspuolueet estivät lisäkuulemiset äänestysratkaisulla, eikä hallituksen tekemiä muutoksia ole nyt mahdollista arvioida valiokuntakäsittelyn asiantuntijakuulemisessa.

– On käsittämätöntä, että on tehty iso ja merkittävä oikeudellinen muutos vastinemenettelyllä, eivätkä valiokunnan jäsenet voi kuulla asiantuntijoita. Nyt suomalaisen demokratian kulmakivi lainsäädännön huolellisuus ja asiantuntija-arvioiden hyödyntäminen on sivuutettu. Toivottavasti tämä käytäntö ei leviä sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, jolla on valtava vastuu terveydenhuollon tulevaisuuden päätöksistä.