SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen huolissaan koronan vaikutuksista ammattiin opiskeleviin

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen on jättänyt tänään kirjallisen kysymyksen koskien ammattiin opiskelevien käytännön taitojen ja työelämäosaamisen kehittymistä koronan aikana.

-Ammattiin opiskelevilla opetus on käytännönläheistä ja monet ammateista vaativat, että taitoja pääsee harjoittelemaan käytännössä. Korona on vaikuttanut rajusti ammatillisten tutkintojen oppilaisiin, kun työharjoittelupaikat eivät ole voineet ottaa opiskelijoita vastaan ja täten harjoitteluja ei ole ollut mahdollista suorittaa. Pahimmillaan koko opiskeluajan harjoittelut jäävät suorittamatta alan yrityksissä ja tämä luo suuren riskin laadukkaalle käytännön työn oppimiselle, Rantanen sanoo.

-Työharjoittelut ovat tärkeä osa käytännön osaamisen kartuttamista sekä työelämätaitojen oppimista. Moni ammattiin opiskeleva ei ole ollut aiemmin työelämässä ja harjoittelut ovat olleet turvallinen ja ohjattu siirtymä, jossa työelämän toimintaa ja pelisääntöjä on ollut mahdollista oppia. Koronan vaikutusten myötä herää huoli siitä, miten varmistamme, että opiskelijat valmistuvat ammattiinsa riittävin tiedoin ja taidoin, Rantanen toteaa.

Hallitus on tehnyt tärkeitä tulevaisuusinvestointeja, joilla taataan laadukas koulutus nuorille katkeamattomalla opintopolulla, mutta koronan aiheuttamaa äkkinäistä tilannetta ei varmasti kukaan osannut ennustaa. Siksi Rantanen näkee tärkeänä varmistaa, että tämän päivän nuoret pysyvät myös mukana ja että meille ei pääse viruksen vaikutuksesta syntymään yhtään pudokasryhmää.