SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti uskoo oppivelvollisuuden etenevän vuosien työn jälkeen

Pilvi Torsti

-On hienoa, että myös OAJ nyt liittyy oppivelvollisuus-rintamaan! OAJ on selvästi punninnut asiaa huolella ja käynyt läpi talouspolitiikan arviointineuvoston perustelut siitä, miksi oppivelvollisuus on syytä laajentaa toiselle asteelle viipymättä, kansanedustaja, valtiotieteen tohtori Pilvi Torsti kommentoi tuoreeltaan OAJ:n tämänaamuista esitystä oppivelvollisuuden pidentämisestä 19 vuoteen.

-Viime viikkoina koulutuksessa on alkanut puhaltaa muutoksen tuulet. Maksuton toinen aste -kansalaisaloite keräsi 50 000 nimeä ja etenee ensimmäisenä koulutusaiheisena aloitteena eduskuntaan. Tutkijat ovat nostaneet esiin talouslaskelmien ohella vaikuttavuusarvioita oppivelvollisuuden pidentämisen puolesta. Liki kaikki puolueet kokoomusta lukuunottamatta ovat ilmaisseet vähintään varovaisen myönteisen kannan. Tuntuu, että sivistys- ja koulutusvastaisen ilmapiirin vastaliike vahvistuu, Torsti toteaa.

Torsti pitää OAJ:n kokonaisesitystä arvokkaana puheenvuorona ja suhtautuu myönteisesti myös ehdotukseen joustavasta kaksivuotisesta esiopetuksesta.

-Näen oikeastaan vain yhden merkittävän puutteen. Myöskään OAJ ei ole tässä hahmottanut kokonaisuutta lapsen ja nuoren vinkkelistä siinä, että tavoiteltaisiin yhtenäistä tietorekisteriä varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. Uskon, että tällainen rekisteri on syytä rakentaa, sitä ovat asiantuntijat suosittaneet.

Pilvi Torsti QA oppivelvollisuuden laajentamisesta sisältää keskeisimmät kysymykset ja väitteet & vastaukset ja vastaväitteet aiheesta.