SDP:n kansanedustaja Niina Malm: Imatran erä- ja luontokulttuurimuseolle rahoitus

Imatralainen kansanedustaja Niina Malm (sd.) iloitsee Imatran erä- ja luontokulttuurimuseon saamasta rahoituksesta. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta päätti tänään julkaistussa budjettimietinnössään suunnata museon toiminnan käynnistämiseen 500 000 euroa vuosille 2022-2023.

Imatralainen kansanedustaja Niina Malm (sd.) iloitsee Imatran erä- ja luontokulttuurimuseon saamasta rahoituksesta. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta päätti tänään julkaistussa budjettimietinnössään suunnata museon toiminnan käynnistämiseen 500 000 euroa vuosille 2022-2023.

– On hienoa, että näin mittava hanke saadaan Imatralle. Tuleva erä- ja luontokulttuurimuseo tulee varmasti houkuttelemaan matkailijoita niin läheltä kuin kaukaa.Museon tarkoituksena on kerätä, tallentaa, tutkia ja esitellä suomalaista eränkäyntiä ja luontosuhdetta. Eräkulttuurin, luonnon monimuotoisuuden ja hyvinvointiamme lisäävän luontosuhteen säilyttäminen tuleville sukupolville on elintärkeä tehtävä, jota Imatra saa kunnian edistää, Malm sanoo.

Malm on innoissaan myös museon mahdollisuuksista alueen kivikautisen historian käsittelyssä.

– On koko Etelä-Karjalan vetovoimalle iso asia saada museo, jonne voidaan tallentaa myös alueemme kivikautista historiaa, josta on löytynyt viitteitä. Viime kesänä vapaaehtoiset melojat etsivät mm. muinaisia kulkureittejä. Keräilijä-metsästäjä ja kalastaja esi-isämme ja -äitimme ovat jättäneet meille ainutlaatuista tietoa Saimaan ja Vuoksen rannoilla elämisestä, Malm iloitsee.

Museon sijainnista järjestettiin viime vuonna kilpailu, jonka Imatra voitti. Suunnitelma on muuntaa Imatran kaupungintalon tilat elämykselliseen museokäyttöön.

– Imatran kaupungintalo tarjoaa korkeatasoiset ja monipuoliset puitteet museolle.Olemassa olevan rakennuksen uusiokäyttö on myös sekä taloudellisesti, että ekologisesti järkevää. Kaupungintalon lisäksi museon toiminnassa päästään hyödyntämään vieressä sijaitsevan Kulttuurikeskus Virran tiloja ja toimintoja. Lähellä ovat myös Imatrankoski ja muita merkittäviä luontokohteita, jotka tarjoavat museovierailijoille mahdollisuuden kokea suomalainen luonto myös omakätisesti, Malm kertoo.

Erä- ja luontokulttuurimuseon on suunniteltu avautuvan yleisölle vuoteen 2025 mennessä.