SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru: Perussuomalaiset ovat unohtaneet työttömät

SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru on pahoillaan, että hallitus ja erityisesti perussuomalaiset leikkaavat työttömiltä ja työttömyysuhan alaisilta aikuiskoulutuksen ainoan tuen. Kiuru muistuttaa, että jos työpaikka on menossa alta, niin työllistymisen mahdollisuudet eivät ole pelkällä peruskoulupohjalla hyvät. Siksi on ollut hyvä, että aikuiskoulutustuen avulla on nykyisin voinut kouluttautua helposti uuteen ammattiin.

– Aikuiskoulutustuki on ainoa väline, jolla voidaan muutosturvan keinoin auttaa ennaltaehkäisevästi työttömyysuhan alla olevia ihmisiä. Nyt herra työministeri Lindströmin olisi hyvä ottaa järki käteen ja puolustaa aikuiskoulutustuen parissa opiskelevia työttömyysuhan alla olevia ihmisiä. Aikuiskoulutustuen avulla ihmiset ovat voineet parantaa omaa työmarkkinakelpoisuuttaan ja päästä työelämässä eteenpäin. Miksi perussuomalaiset nyt torppaavat suomalaisilta tämän mahdollisuuden?

Kiuru epäilee lisäksi, että tässä asiassa säästäminen tulee paljon kalliimmaksi kuin toteutuva säästö. Kiuru suosittelee työministeri Jari Lindströmille, että ministeri teettäisi vielä kunnon vaikutusarviot leikkauksesta.

– Kun työministeriltä poistetaan ennaltaehkäisevä muutosturvakeino, niin eikö teidän pitäisi vaatia tarkat leikkauksen vaikutusarviot. On noloa, että eduskunnan budjettikäsittelyssä joudutaan toteamaan, että leikkaus tuottaa enemmän kustannuksia kuin säästöjä pitkässä juoksussa.

Kiurun mukaan hallituksen leikkauksille on mukiin menevä vaihtoehto, joka säästää saman summan kuin nyt esitetty aikuiskoulutustuen leikkaus.

– Hallitus on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen nostaa työllisyysastetta, niin tällä toimella tätä tavoitetta tullaan vahvasti vastaan. Ihmettelenkin, miksi hallitus ei käytä palkansaajajärjestöistä esitettyä ehdotusta siitä, että aikuiskoulutustuen leikkaaminen korjattaisiin luopumalla kolmen päivän koulutusvapaasta. Se olisi hallituksen ison tavoitteenkin mukainen teko, Kiuru toteaa.

Lisätietoja:

Krista Kiuru