SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee: Suomalaisella hoitajalla on myös ihmisoikeutensa

Helsingin Sanomat julkaisi perjantaina 10.12. artikkelin, jossa kerrottiin HUS:n peruneen jo aiemmin koronahoitajille luvatut palkanlisät. Kuohunta koskee HUS:n sydän- ja keuhkokeskusta, jossa toimialajohtaja oli päättänyt laittaa maksuun merkittävästä hoitajapulasta kärsiville osastoille määräaikaisia tehtävälisiä. Nyt HUS:n vt. toimitusjohtaja on kuitenkin evännyt päätöksen. HUS:n hallituksen puheenjohtajalle sähläys on tullut täytenä yllätyksenä. Koko korona-ajan hoitajien puolesta puhunut SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee pitää päätöstä erittäin huonona.

– Tänään vietetään kansainvälistä ihmisoikeuksien päivää. Nämä ihmisoikeudet kuuluvat kotimaassa niin potilaille kuin heitä hoitavalle henkilökunnalle. Sairaaloiden henkilökunta on joutunut todella ahtaalle jo kahden vuoden ajan johtuen koronan aiheuttamasta lisätaakasta ja myös lainsäädännöllisistä lisävelvoitteista. Hoitajien pitää saada heille luvatut tehtävälisät, jotka ovat pieni apu kaiken heidän kokemansa rinnalla. HUS:n täytyy pitää luvatut päätökset, toteaa al-Taee.

HUS:n sydän- ja keuhkokeskuksen yksiköstä on irtisanoutunut henkilökuntaa lyhyen ajan sisään ja sijaisten saaminen on erittäin vaikeaa. Osa työntekijöistä on poissa muista syistä. Hoitohenkilökunnan jaksaminen on noussut koko korona-ajan yhä enemmän esille. HUS ei ole ainoa sairaanhoitopiiri, joka kärsii työntekijäpulasta, ennen kaikkea hoitajien osalta. Ongelma on koko Suomen laajuinen.

– Hoitohenkilökunta on tehnyt jo enemmän kuin kaikkensa tämän epidemian hoidossa. Hoitajat esimerkiksi teholla ja leikkaussaleissa altistavat päivittäin itsensä tappavan virustaudin armoille hoitaessaan koronapotilaita. Tämän täytyy jo näkyä parempana toimeentulona ja arvostuksena. Kohta meillä ei ole enää hoitajia sairaaloissa, painottaa al-Taee.

HUS:n on tarkoitus käsitellä tehtävälisäasiaa viikon 50 aikana. HUS:n hallituksen puheenjohtaja on pyytänyt hallitukselle selvityksen asiasta.

– Toivon, että kaikissa sairaanhoitopiireissä käydään samanlaiset keskustelut ja esille noussut asia otetaan vakavasti. Emme ole selvinneet emmekä selviä koronasta ilman itsensä alttiiksi laittavaa hoitohenkilökuntaa. Se täytyy aina muistaa, päättää al-Taee.