SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen Uudenmaan soten erillisratkaisuun

Käsillä on merkittävä hetki. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta koskevasta lainsäädännöstä. Nyt ihmisten palveluita parantava ja turvaava uudistus on täysistunnon viimeisiä käsittelyjä vaille valmis.

– Pidän tärkeänä Uudenmaan erillisratkaisun syntymistä, jonka myötä Helsingin kaupungin vastuulla säilyy sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen. Järjestämisvastuu mahdollistaa laadukkaisiin sote-palveluihin panostamisen, iloitsee kansanedustaja Eveliina Heinäluoma.

Uudistuksen myötä koko maassa hoitoon pääsyä parannetaan ja matalan kynnyksen palveluja tehostetaan. Painopiste siirtyy erikoissairaanhoidosta ennaltaehkäisyyn ja peruspalveluihin. Ihmisten tasa-arvoiset ja yhdenvertaiset palvelut turvataan asuinpaikasta riippumatta.

– Sote-uudistuksen rahoituksessa on tärkeää ottaa kaupunkiseutujen erityispiirteet huomioon. Erityisesti pääkaupunkiseudulla väestömäärä kasvaa, vuokrat ovat korkeammat ja maahanmuuttajaväestön osuus on suuri. Lisäksi alueiden välistä segregaatiota tulee ehkäistä myös sosiaali- ja terveyspalveluiden kautta, painottaa Heinäluoma.

– Uudistuksen rahoitus pohjautuu kriteereihin, joiden avulla halutaan varmistaa rahoituksen riittävyys ja oikeasuhtaisuus ihmisten palveluiden tarpeeseen nähden. Olenkin tyytyväinen, että Helsingin rahoitusosuus tulee kasvamaan. Rahoituksen kasvun myötä riittävä henkilöstömäärä sekä laadukkaat palvelut turvataan, päättää Eveliina Heinäluoma.