SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma: Kansakunnan yhteinen etu vaatii pohjoismaisen hyvinvointivaltion vahvistamista

Lohjalla SDP:n, vasemmistoliiton ja SAK:n yhteisessä vappujuhlassa puhunut SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma painotti suomalaisten äänestäneen huhtikuun eduskuntavaaleissa muutoksen puolesta. Muutosta toivottiin tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman Suomen rakentamisessa.

”Nyt on aika vahvistaa maailmanhistorian menestyksekkäintä keksintöä eli pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Hyvinvointivaltio takaa parhaimman muutosturvan ja hetkellä, jolloin yhteiskunnassa on paljon epävarmuutta ilmassa, on tarpeen vahvistaa hyvinvointivaltion kivijalkoja,” kansanedustaja Heinäluoma painotti vappupuheessaan Lohjalla.

Heinäluoma nosti esiin kolme keskeistä tekoa pohjoismaisen hyvinvointivaltion vahvistamisessa: ”Oppivelvollisuusiän nostaminen 18 vuoteen on tasa-arvoteko, joka kitkee eriarvoistumista, parantaa nuoren mahdollisuuksia pärjätä työelämässä ja lisää suomalaisen yhteiskunnan menestysmahdollisuuksia.”

”Aktiivimallin epäoikeudenmukaisesta leikkurista on luovuttava ja kehitettävä työvoimapalveluita. Työnsä menettäneiden ihmisten toimeentulon leikkaaminen ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion mukaista. Myös ikäihmisten turvaa pitää vahvistaa. Tarvitsemme vanhustenhoitoon 0,7 hoitajamitoituksen.”