SDP:n kansanedustaja Berg: Vaasan keskussairaala saa vihdoinkin ympärivuorokautisen päivystyksen. Iso kiitos Rinteen hallitukselle!

Hallituksen esityksessä (HE 38/2019 vp) ehdotetaan muutettaviksi terveydenhuoltolakia ja lakia kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta. Vaasan sairaanhoitopiirille lisättäisiin velvoite järjestää laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksikkö keskussairaalansa yhteyteen. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin velvoite järjestää päivystyspalvelut suomen ja ruotsin kielellä poistettaisiin tarpeettomana.

– Hallituksen esityksen tavoitteena on turvata päivystyspalvelujen saaminen suomen lisäksi myös ruotsin kielellä nykyistä paremmin Vaasan sairaanhoitopiirissä. Muutoksella parannetaan Vaasan sairaanhoitopiirin väestön kielellisten oikeuksien toteutumista päivystyspalveluissa siten, että päivystyspalvelujen saatavuus paranee ja matka kiireelliseen hoitoon lyhenee, Berg toteaa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietinnössään, että Vaasan keskussairaalan päivystyspalvelut vastaavat nykyisinkin lähes laajan päivystyksen sairaaloilta edellytettyä laajuutta ja niitä vahvistetaan edelleen käytännössä kahden erikoisalan osalta. Valiokunta pitää esityksen perusteluissa todetuista syistä kielellisten oikeuksien toteutumisen kannalta tarkoituksenmukaisena, että myös Vaasan sairaanhoitopiirille säädetään velvollisuus järjestää laajan ympärivuorokautisen päivystyksen palvelut nykyisten 12 muun laajaa ympärivuorokautista päivystystä ylläpitävien sairaanhoitopiirien lisäksi.

– Tämä muutos turvaa tulevaisuudessa paremman hoidon laadun ja saatavuuden pohjalaisille. Tästä kauan odotetusta muutoksesta haluan kiittää Rinteen hallitusta, Berg iloitsee.