SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen: Lasten ja nuorten hyvinvointiin on panostettava

– Kesä tuo tullessaan toivoa. Vaikka tätä päivää varjostavat uutiset tulevista poikkeusoloista, suuntaa hallitus lisätalousarviossaan katsetta tulevaan. Nuorten harrastus- ja kesätoiminnan lisäämiseksi ja kehittämiseksi sekä nuorten kesäyrittäjyys- ja työelämätaitojen tukemiseen ehdotetaan yli 2,5 miljoonaa euroa, iloitsee SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Nuoria tuetaan myös koulutuksen puolella. Ammatillisen koulutuksen puolella rahoitetaan tukitoimia, joilla ehkäistään opintojen keskeyttämistä, lisätään opiskelijoiden hyvinvointia ja tasoitetaan opiskelijoiden osaamiseroja. Lisäksi kunnille osoitetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvien valtionavustusten kautta 17,5 miljoonan euron lisäystä lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen.

– Koronapandemia on koetellut nuoria kohtuuttomasti. Pitkittyneet rajoitustoimet ovat herättäneet valtavasti oikeutettua huolta nuorten jaksamisesta ja tulevaisuudesta. On tärkeää, että pandemian vielä jatkuessa lapsille ja nuorille osoitetaan riittävä tuki, linjaa Kiljunen.

Satsauksia myös rokotehankintoihin ja kestävään siirtymään

Hallitus valmistautuu lisätalousarviollaan myös koronarokotteiden lisäerien hankintaan ja niistä aiheutuviin ennakkomaksuihin, mikä on ehdottoman tärkeää nykyisessä vaikeassa tilanteessa.

– Lisäksi hallitus ehdottaa öljylämmityksestä luopumisen avustuksiin 10 miljoonan euron lisäystä. Öljylämmityksestä luovuttaessa muutoksen täytyy toteutua oikeudenmukaisesti. Hallituksen tavoitteena on öljylämmityksen asteittainen poistaminen 2030-luvun alkuun mennessä. Tämä muutos koskee yli 200 000 pientalon omistajaa. Heille mahdollistetaan rahoitus ELY-keskusten kautta. Kyseessä on lisäys jo aiemmin päätettyyn tukeen, jotta yhä useampi saisi avustusta tänäkin vuonna, Anneli Kiljunen toteaa tyytyväisenä.