SDP:n Jutta Urpilainen: Pienikin maa voi vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikallaan aseellisiin konflikteihin ja humanitaarisiin kriiseihin

SDP:n kansanedustaja Jutta Urpilainen muistuttaa, että myös Suomen kaltainen pieni maa voi ulko- ja turvallisuuspolitiikallaan vaikuttaa aseellisiin konflikteihin ja humanitaarisiin kriiseihin maailmalla. Eduskunta kävi tänään ajankohtaiskeskustelun työkaluista kansainvälisiin konflikteihin ja humanitaarisiin kriiseihin vastaamiseksi.

‒ Yksi instrumentti on asevientipolitiikka. On syytä pitää kiinni Suomen pitkäaikaisesta linjasta pidättäytyä aseiden viennistä sotaa käyviin maihin. On hyvä, että hallitus selkeytti linjaansa ulkoasiainvaliokunnassa käytyjen keskustelujen mukaisesti. Aseviennin lopettaminen Saudi-Arabiaan on välttämätön osa Suomen kaltaisen maan linjaa, Urpilainen totesi ajankohtaiskeskustelussa.

Urpilainen nosti käydyssä keskustelussa esille myös Suomen tuen rauhanvälitystoiminnalle ja vaikuttamisen monenkeskisillä foorumeilla. Näiden instrumenttien avulla Suomen on Urpilaisen mukaan pyrittävä vaikuttamaan muun muassa Jemenin konfliktiin, joka on muodostunut maailman tämän hetken pahimmaksi humanitaariseksi kriisiksi.

‒ Esimerkiksi Suomen tuki Ahtisaaren perustamalle CMI-järjestölle vaikuttaa myös Jemenissä. CMI välittää epävirallisia keskusteluja poliittisesti keskeisten ryhmien välillä ja tukee jemeniläisnaisten foorumin osallistumista konfliktinratkaisuyrityksiin.

‒ Kolmas instrumentti on monenkeskisillä foorumeilla vaikuttaminen. Varsinaista rauhanprosessia kannattaa edistää YK-raiteella. Tukholman konsultaatiot joulukuussa olivat askel eteenpäin. Hodeidan tulitauon, vankienvaihtoa koskevan sopimuksen sekä Taizzia koskevan yhteisymmärryksen toimeenpanoa tulee tukea. EU:n kautta Suomi voi olla lisäämässä painetta Saudi-Arabian haluun edistää alueellista vakautta, Urpilainen jatkaa.