SDP:n Johannes Koskinen: Telakoille tarkempi verokuri

4.2.2021

Hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen, jossa rakennusalalla käytössä ollut ja hyväksi todettu veronumeromenettely otetaan käyttöön myös telakoilla. Esityksen arvioidaan vähentävän harmaata taloutta telakoilla, mikä lisää verotuloja ja parantaa työntekijöiden oikeuksien toteutumista.

-Veronumeron laajentaminen on ollut esillä pitkään SDP:n harmaan talouden vastaisissa ohjelmissa ja muun muassa puolueen vero-ohjelmassa. On hienoa, että rakennusalalla hyvin toimineet veronumerot saadaan vihdoin käyttöön myös telakoilla, toteaa valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen

Veronumero on vähentänyt rakennusalan harmaata taloutta. Se on erityisen tärkeää ulkomaisen työvoiman valvonnassa, sillä veronumeron hankkimisen kautta ulkomainen työvoima päätyy Verohallinnon rekistereihin ja sitä kautta valvonnan piiriin. Veronumeroa on pidettävä esillä telakalla työskennellessä kuvallisessa tunnistekortissa.

Verohallinto on arvioinut, että rakennusalan veronumero ja muut 2010-luvulla käyttöönotetut rakennusalan läpinäkyvyyttä lisäävät toimet lisäsivät vuositasolla verotuloja yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Lisäksi Verohallinnon tutkimuksessa havaittiin, että rakennusalan ilmoitetut palkat olivat nousseet, mikä kertoo työntekijöiden tilanteen paranemisesta. rakennusalalla työskentelee arviolta 180 000 henkilöä ja telakoilla noin 10 000 henkilöä.

-On myös tärkeää, että veronumeromenettelyn laajentamista jatketaan edelleen muille riskialoille. Esimerkiksi ravintoloihin ja siivoukseen tarvittaisiin vastaava malli, Koskinen jatkaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa