SDP:n Johannes Koskinen: Team Finland -verkoston vahvistaminen auttaa vauhdittamaan vientiä

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskisen (sd.) mukaan hallituksen 7 milj. euron lisäraha Team Finland -toimintaan on kannattava panostus.

– Vienti muodostaa 40 % Suomen bruttokansantuotteesta. Korona on muuttanut maailmantalouden asemia ja kilpailutilannetta, ja siksi on nyt kriittistä tukea suomalaisyritysten toimintamahdollisuuksia niin EU:n sisämarkkinoilla kuin globaalisti, Koskinen linjaa.

Määrärahalla katetaan 20 uuden Team Finland -asiantuntijan palkkaaminen ulkomaan edustustoihin. TF-asiantuntijat tullaan sijoittamaan maa- ja markkina-analyysin pohjalta valittuihin edustustoihin koko kolmevuotiskaudeksi (2021-2023).

– Ulkoministeriön ja Team Finlandin vienninedistämisen palvelut ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää suomalaisfirmojen vientiä. Hallituksen lupaamalla rahalla saadaan yrityksille apua vaikkapa yhteyksien luomisessa paikallisiin toimijoihin ja yhteistyökumppaneihin, viranomaisasioissa ja markkinoillepääsyn ongelmien ratkaisemisessa, Koskinen kommentoi.