SDP:n Johannes Koskinen: Suomi jatkaa Ukrainan tukemista

20.5.2022

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ja ulkoasianvaliokunnan jäsen Johannes Koskisen mukaan hallituksen vuoden 2022 toinen lisätalousarvio on välttämätön vastaus Ukrainan sodan vaikutuksiin.

– Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa on mittaamaton humanitaarinen hinta. Lisäksi siitä aiheutuu moninaisia varautumistarpeita Suomelle. Hallitus osoittaa lisätalousarviossaan näihin noin 2 miljardin euron lisäystä. Tähän sisältyy panostuksia niin maanpuolustukseen, huoltovarmuuteen ja kyberturvallisuuteen kuin lisää tukea Ukrainalle, Koskinen kommentoi.

Koskisen mukaan Suomen on jatkettava Ukrainan tukemista eri muodoissa.

– Ukrainan humanitaarinen tilanne jatkuu vakavana. Ukrainaan annettavaan apuun ehdotetaan nyt yhteensä noin 83 miljoonan euron lisäystä. Rahat suunnataan akuutin humanitaarisen tilanteen helpottamiseen ja jälleenrakennuksen tukemiseen sekä materiaaliapuun. Avustussummaan sisältyy ulkoministeriössä valmisteltava Bitcoin-kokonaisuus, Koskinen sanoo.