SDP:n Johannes Koskinen ja Tarja Filatov: Hämeen liikennehankkeille 1 850 000 euron rahoitus

13.12.2022

Hämeen alueen liikennehankkeet saivat täydennystä Eduskunnan budjettiin tekemistä lisäyksistä 1 850 000 euroa seitsemään eri kohteeseen. SDP:n Johannes Koskinen on tyytyväinen näihin eduskuntakäsittelyn aikana tehtyihin lisäyksiin.

– Kanta-Hämeessä osoitettiin Janakkalan Rastikankaan ja Hämeenlinnan Moreenin raskaan liikenteen eli HCT-palvelualueen suunnitteluun 200 000 euroa. Tämä on tärkeä askel MORE yritysalueen kehittämisessä, jossa rakennetaan Etelä-Suomen merkittävää yrityskeskittymää, sanoo kansanedustaja Johannes Koskinen.

Hämeenlinnan Lammille tuli 300 000 euroa Sankolantien kunnostukseen. Lisäksi Hausjärvellä päästään vihdoin etenemään Kalliontien peruskorjauksessa 550 000 euron turvin. Tien runko on ollut karussa kunnossa jo pitkään ja nyt korjaustyöt pääsevät viimein käyntiin.

Lopen Launosten ja Riihimäen välisen kevyen liikenteen väylän suunnitteluun myönnettiin 200 000 euroa. Tällä hetkellä Lopen Launosten kylältä jalan tai pyörällä Riihimäellä asioivat joutuvat kulkemaan vilkkaan ja runsaan raskaan liikenteen omaavan kantatien 54 laidalla. Nyt turvallisuuden kannalta kevyen liikenteen väylän valmistelussa päästään alkuun.

– Päijät-Hämeessä Asikkalan Viitailantien kunnostamiseen osoitettiin 400 000 euroa ja 100 000 euroa valtatie 24:n Lahden Holman liittymän suunnitteluun. Lisäksi Eteläisen Päijänteen laivaväylän jatkamista Lehmonkärjen vierassataamaan rahoitettiin 100 000 eurolla. Tämä laivaväylä parantaa alueen matkailun ja vesipalveluyrittäjyyden edellytyksiä, päättää Tarja Filatov.

Johannes Koskinen

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja