SDP:n Johan Kvarnström: Välikysymys on vastuuton ja harhaanjohtava

17.11.2021

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) pitää tänään täysistunnossa esitettyä opposition välikysymystä irrationaalisena panikointina

Olemme hyvin yksimielisiä siitä, että Valko-Venäjän johdon toiminta on häpeällistä. Ihmisten käyttäminen poliittisena pelinappulana nyt tapahtuvalla tavalla on vastenmielistä. Tähän saakka useimmat ovat yksimielisiä. Näkemykset kuitenkin jakautuvat siinä, että oppositio käyttää nyt kovinta työkaluaan tavalla, joka Kvarnström mukaan on vahingollinen ja kielteinen mitä tulee niin kutsuttuihin hybridihyökkäyksiin ilmiönä.

– Samalla kun oppositio ilmoittaa haluavansa entistä vahvempaa suojaa hybridiuhkia vastaan, se reagoi juuri kuten Valko-Venäjän johto toivookin EU-maiden tekevän, nimittäin kyseenalaistavan järjestelmän kestävyyden ja perusarvot. Ja tämä vaiheessa, jossa Suomeen ei ole kohdistunut tämänkaltaista painostusta sen nykyisessä muodossa, kansanedustaja Kvarnström sanoo.

Kvarnström korostaa, että hallitus on painottanut Suomen suojelevan tarvittaessa rajaansa nykyisen lainsäädännön kautta ja päivittävän lakeja jatkuvasti ja harkitusti. Lainsäädäntötyön on tapahduttava huolellisesti ja perusteellisesti perusoikeuskysymyksissä, kuten maarajoissa ja ihmisoikeuksissa. Kvarnström tähdentää, että tätä ei pidä tehdä kiireellä.

– Sen sijaan se, mikä on kiireellistä ja pitää ratkaista nopeasti, on meneillään oleva humanitaarinen kriisi. Siitä oppositio puhuu hyvin vähän. Valko-Venäjän ja Puolan välisellä rajalla hätä on suuri, Kvarnström sanoo.

Hän on erittäin pettynyt siihen, miten kokoomus toimii tässä asiassa.

-Luulin, että muurin rakentamisretoriikkaa harrastavat vain oikeistopopulistiset puolueet. Kokoomus kuitenkin reagoi Valko-Venäjän kriisiin siten, että Suomen pitäisi rakentaa aita koko rajan pituudelle ja lisäksi virheellisesti viestittää, että nykyinen järjestelmämme ei toimi.

– Vain muutama viikko sitten kokoomus ei peräänkuuluttanut mitään siitä, mitä he nyt huutavat, ja nyt he tarraavat epätoivoisesti mahdollisuuteen saada lyhyen aikavälin näkyvyyttä ja tekevät samalla Suomelle ja EU:lle vahingollisen karhunpalveluksen, Kvarnström sanoo.