SDP:n Johan Kvarnström: SOTE-uudistus on järkevä ja malli vastuullinen

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) pitää Marinin hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta välttämättömänä ja myös suuren kiitoksen arvoisena. Hän arvioi sen toteutuvan yhdenvertaisuutta lisäävällä mallilla ja luovan edellytyksiä kansalaisten tarvitsemien konkreettisten palvelujen turvaamiselle ja kehittämiselle.

Uudistuksen tarpeellisuudesta vallitsee laaja yksimielisyys, tämän lisäksi Kvarnström ottaa selkeästi kantaa hallituksen sopimaan malliin.

– Sairaanhoidon kustannuspaine on suuri, ja ainoa järkevä ja vastuullinen asia on pyrkiä hillitsemään kustannusten kasvua. Siihen tarvitaan hyvinvointialueita. Kuntien välillä on suuria eroja sotetilanteessa, mikä on kestämätön perusta haasteeseen vastaamiselle. En näe asiaa siten, että kunnilta oltaisiin viemässä vapaus ja valta, vaan pikemminkin niin, että ne välttävät vastuun kustannusten noususta, johon niillä ei ole varaa tai johon ne pieninä toimijoina eivät voisi edes riittävästi vaikuttaa. Uudistus on tarpeen sosiaali – ja terveyspalvelujen turvaamiseksi ja kehittämiseksi kestävällä tavalla, Kvarnström sanoo.

Hän suhtautuu myönteisesti uudistukseen ilman yhtiöittämisvaatimuksia ja rahoituksen leikkaamista.

– Julkisella sektorilla on vastuu, kun taas yksityisillä palveluntuottajilla ja kolmannella sektorilla on edelleen tärkeä täydentävä rooli sosiaali – ja terveyspalvelujen tuottamisessa. Onneksi vältymme terveydenhuoltosektorin radikaalilta yksityistämiseltä, Kvarnström sanoo.
Hän on pahoillaan, että yhteiskunnallisessa keskustelussa on esiintynyt epäasiallisuuksia ja väitteitä, jotka eivät todellakaan pidä paikkaansa, muun muassa pelkoa tulevista irtisanomisista Uudellamaalla.

– Suurimpana haasteena on saada rekrytoitua lisää henkilöstöä. Tämä on hyvinvointialueille helpompaa kuin yksittäisille kunnille. Rahoitus kasvaa kaikilla alueilla, myös asukasta kohden laskettuna. Uudistukseen sisältyvä tasausjärjestelmä on perusteltu. Tärkeintä on, että turvaamme rahoituksen sen sijaan, että yhdistäisimme uudistuksen leikkausvaatimuksiin.

Kvarnström on iloinen siitä, että historiallinen uudistus toteutetaan nyt siten, että julkisia palveluita kehitetään sen sijaan, että ne myytäisiin muille toimijoille.

– Uudistus toteutetaan niiden arvojen mukaisesti, joita voimme kannattaa. Se huomioi alueelliset oikeudenmukaisuus – ja kielelliset oikeudet aiempaa paremmin, Kvarnström sanoo.