SDP:n Johan Kvarnström: Perhevapaauudistus huomioi myös monikkoperheet – ”Tämä on investointi lasten tulevaisuuteen ja perheiden hyvinvointiin”

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) on erittäin tyytyväinen, että perhevapaauudistukseen tarvitsema rahoitus on otettu huomioon kehysriihessä. Perhevapaauudistus on palannut lausuntokierrokselta.

– On ilahduttavaa, että suurin osa lausunnonantajista suhtautuu uudistukseen myönteisesti ja pitää hallituksen esityksen tavoitteita kannatettavina. Uudistus lisää tasa-arvoa, parantaa perheiden hyvinvointia sekä ottaa paremmin huomioon perheiden moninaisuuden ja elämäntilanteet, Kvarnström sanoo.

Esitysluonnosta on vielä hiottava, jotta voidaan varmistaa paremmin kaikkien yhdenvertainen kohtelu. Uudistuksen tavoitteet ja malli säilyvät silti samoina. Esitystä parannettaisiin muun muassa monikkoperheiden, yhden vanhemman perheiden, osittaisen vanhempainrahan ja osittaisen vanhempainvapaan, lapsen kuolemantapausten, vanhempainrahaoikeuden ja päivärahapäivien siirtämisen osalta.

Tavoitteena on, että perhevapaauudistus tulisi voimaan 1.8.2022 ja kehysriihessä varattiin resursseja uudistukselle.

Valtion menojen on arvioitu kasvavan uudistuksen voimaantulovuonna 1 miljoonalla eurolla ja kehyskauden lopussa 8,5 miljoonalla eurolla. Lisäksi uudistuksen toimeenpano aiheuttaa muutostarpeita Kansaneläkelaitoksen etuusjärjestelmään, mikä lisää valtion osuutta kustannuksista 2,3 milj. eurolla vuonna 2022.

– Tämä on investointi lasten tulevaisuuteen ja perheiden hyvinvointiin. Tärkeää ja kaunista on myös se, että isien vastuu kasvaa ja yhteys lapseen syvenee varhaisessa vaiheessa. Tämä muutos on pitkällä aikavälillä huomattavasti arvokkaampi kuin sen lyhyen aikavälin hintalappu, sanoo neljän lapsen isä Johan Kvarnström.

Hallituksen mallin mukaan raskaana oleva saa ensin päivärahaa noin 1,5 kuukautta ja tänä aikana on oikeus 90 prosentin korotettuun korvaustasoon. Tämän jälkeen molempien vanhempien kiintiö on noin 6,4 kuukautta, josta toiselle vanhemmalle voidaan antaa jopa 63 päivää. Päivärahapäivien kokonaismäärä kasvaa runsaaseen 14 kuukauteen.