SDP:n Johan Kvarnström: Näin ajattelen Natosta nyt

14.5.2022

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) jakaa ajatuksiaan Nato-jäsenyydestä pitkässä ja henkilökohtaisessa blogikirjoituksessa, jossa hän ottaa vakavasti jäsenyyttä koskevat vasta-argumentit ja pohtii niitä. Kun tulee aika äänestää kyllä tai ei, hän äänestää kyllä.

– Minun oli kirjoitettava tästä aiheesta, ja tehtävä se juuri nyt, sanoo Kvarnström, joka nosti turvallisuuspoliittisen tilanteen muutoksista käydyssä lähetekeskustelussa esiin muun muassa ydinaseita ja asekauppaa koskevat kysymykset, sekä Suomen ja Ruotsin samanlaisten valintojen tärkeyden.

– Lähetekeskustelun jälkeen me kansanedustajat olemme kuulleet aiheeseen asiantuntijoita hieman eri määrin ja laajuudessa. Saamamme tieto, analyysit ja arviot eivät ole kaikilta osin julkista tietoa. Omalta osaltani voin hyvin yleisellä tasolla todeta, että se yleiskuva, jonka olen näissä yhteyksissä kuullut, puoltaa jäsenyyttä. Asia on kuitenkin monitahoinen, Kvarnström sanoo.

Hän kirjoittaa blogikirjoituksessaan, että jäsenyyden keskeiset perustelut tunnetaan hyvin näinä päivinä ja että hän keskittyy siksi tarkastelemaan paljolti sitä, mitä hän pitää parhaina vasta-argumentteina.

Blogiteksti löytyy kokonaisuudessaan ruotsiksi täältä

Jaa sosiaalisessa mediassa