SDP:n Johan Kvarnström: Lepin alikulku Karjaalla parantaa liikenneturvallisuutta ja edistää kasvua

SDP:n Johan Kvarnström on tyytyväinen historiallisen lisätalousarvion tuomiin tarpeellisiin panostuksiin koulutukseen ja nuorten hyvinvointiin. Kvarnström kiittää myös Karjaalla Lepin risteysalueen alikulkuun varattua määrärahaa.

Hallitus esitteli eilen neljännen lisätalousarvionsa. Lisätalousarvio sisältää monia tärkeitä panostukia, joita tarvitaan yhteiskunnan toimintojen turvaamiseksi koronakriisissä. Esimerkiksi kovia kokenut kuntasektori tulee saamaan 1,4 miljardin euron lisärahoituksen. Lisätalousarviossa on myös varattu 1,3 miljardia euroa eri tyyppisiin tärkeisiin infrastruktuurihankkeiden elvytystoimiin.

-Näihin lukeutuu valtatien 25 Lepin alikulku Karjaalla. Tämä on erittäin tervetullut uutinen, hanke hyödyttää koko aluetta. Kyseessä on yksi alueemme vilkkaimmin liikennöidyistä risteyksistä, joka täytyy parantaa sekä liikenneturvallisuuden että alueen kehityksen takia, tähdentää kansanedustaja Johan Kvarnström.

Liikenneministeriö arvioi projektin maksavan noin 5 miljoonaa euroa. Raaseporin virkamiesten julkisuudessa esittämä kustannusarvio on muutaman miljoonan luokkaa, mutta summa riippuu projektin lopullisesta tiesuunnitelmasta ja siitä, millainen maapohja risteysalueella on. Joka tapauksessa valtio korvaa tiehankkeen kuluista 3 miljoonaa euroa; miljoonan tänä vuonna ja kaksi miljoonaa vuonna 2021.

-Risteysalueen tiesuunnitelma on edennyt hienosti tänä vuonna. Suunnittelutyön alkajaisiksi toteutettiin viime keväänä tutkimus risteyksen toimivuudesta suhteessa liikennemäärään, ja tulos oli huonoin mahdollinen. Tämä osoittaa hyvin sen, että investoinnilla oli jo kiire, selventää Kvarnström, joka on eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen.

-Kvarnström on myös erittäin tyytyväinen lisätalousarvioon sisältyvistä panostuksista ilmastomuutoksen torjumiseksi. Yksi näistä on kestävän liikenteen tukeminen.

-Julkinen liikenne on kärsinyt pahasti koronakriisistä ja siksi julkisen liikenteen hankintoihin ja kehittämiseen varataan nyt 100 miljoonaa euroa, sanoo Kvarnström.