SDP:n Ilmari Nurminen: Politiikalla on merkitystä – asiakasmaksulain uudistus näyttää sen konkreettisesti

SDP neuvotteli hallitusohjelmaan asiakasmaksulain uudistuksen ja se vietiin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa läpi koronankin keskellä. Laki on rakennettu niin, että paljon palveluita käyttävien, monisairaiden ja etenkin pienituloisten ihmisten tilanne paranee. Muutokset astuvat voimaan heinäkuussa.

Uusi asiakasmaksulaki yhtenäistää maksujen määräytymisen koko Suomessa. Erityisesti tehostetussa palveluasumisessa maksut ovat vaihdelleet hyvin paljon. Esimerkiksi Tampereella lakimuutoksen myötä uusitaan 5000 asiakkaan palvelu- ja asiakasmaksupäätökset, kertoo kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Ilmari Nurminen (sd.).

Jatkossa maksukattoon sisältyy enemmän palveluita, maksuttomuutta laajennetaan ja asiakasmaksuja selkiytetään. Pienituloiset voivat jatkossa hakea sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksun, myös terveyskeskusmaksun, alentamista ja kokonaan perimättä jättämistä, jos maksu vaarantaa toimeentulon.

Lisäksi tehostetun palveluasumisen maksuille saadaan viimein pelisääntöjä. Jokaisen eläkkeen on riitettävä jatkossa maksuihin ja kaikille on jäätävä lakisääteinen käyttövara maksujen jälkeen omaan käyttöön, painottaa Nurminen.

Politiikalla on merkitystä. Muistutuksena, että viime oikeistohallitus puolestaan nosti terveydenhuollon asiakasmaksuja 30%, leikkasi lääkekorvauksista muun muassa ottamalla käyttöön 50 euron omavastuun, leikkasi tyypin 2 diabeteslääkkeiden korvauksia merkittävästi ja poisti keliakiakorvauksen kokonaan. Tämän hallituksen linja on, että kenenkään on pidä joutua valitsemaan hoidon ja ruoan väliltä. Tätä tavoitetta kohti kuljemme, sanoo Nurminen.