SDP:n Ilmari Nurminen esittää: Vanhuspalvelulakiin kirjattava ikäihmisten oikeus päivittäiseen ulkoiluun

Kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.) esittää, että vanhuspalvelulakiin sisällytettäisiin päivittäinen ulkoiluoikeus ympärivuorokautisessa pitkäaikaishoidossa oleville ikäihmisille. Nurminen on tehnyt asiasta lakialoitteen.

‒ Merkittävä osa pitkäaikaishoidon ja palveluasumisen asiakkaista ei pitkälle edenneen muistisairauden, yksinäisyyden tai syrjäytymisen seurauksena kykene ajamaan omia etujaan. Tämän vuoksi ulkoilumahdollisuuksien parantamiseen on puututtava lainsäädännällisesti. Oikeus ulkoiluun on perusoikeus ja sen pitäisi toteutua kaikkien kohdalla koko Suomessa, Nurminen perustelee aloitettaan.

Nurminen muistuttaa, että jopa vangeille on tällä hetkellä turvattu lailla oikeus päivittäiseen ulkoiluun. Ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa olevatkin ihmiset ansaitsisivat vastaavan oikeuden.

‒ Kyse ei ole vain perusoikeudesta, vaan myös asiasta, jolla on suuria terveysvaikutuksia niin mieleen, fyysiseen terveyteen kuin kognitiiviseen suoriutumiseen. Ulkoilu tukee tutkitusti hyvinvointia ja terveyttä. Ei voi olla niin, että ikäihmisen ulkoilun toteuttaminen jää vain lähiomaisten vastuulle, Nurminen jatkaa.

Nykyisen vanhuspolitiikan tavoitteena on, että ihmiset pystyisivät asumaan mahdollisimman pitkään toimintakykyisinä ja myös autettuna omassa kodissaan. Nurminen korostaa, että joidenkin kotihoidon asiakkaiden kohdalla mahdollisuudet ulkoiluun voivat olla toimintakyvyn puutteiden vuoksi rajalliset.

‒ Jotta myös kotihoidon asiakkaiden oikeus ulkoiluun voisi toteutua, tulisi palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä arvioida mahdollisuudet ulkoilun toteutumiseksi. Ulkoiluoikeuden kirjaaminen lakiin ei välttämättä aiheuta kunnille uusia lisäkustannuksia. Töiden uudelleen järjestelyillä, tilaratkaisuilla ja nykyistä tiiviimmällä yhteistyöllä erilaisten järjestöjen kanssa asia on mahdollista toteuttaa, Nurminen päättää.