SDP:n Hussein al-Taee vaatii Valko-Venäjän pakotteiden laajentamista kolmansien maiden lentoyhtiöihin

Valko-Venäjä käy hybriditaistelua ihmisten kustannuksella Liettuan, Latvian ja Puolan vastaisilla rajoilla, usuttaen pakolaisia ja turvapaikanhakijoita pyrkimään kohti EU:ta. Tarkoituksena on pakolaiskysymystä politisoimalla painostaa EU:ta luopumaan pakotteista. Tukea Valko-Venäjä on saanut muun muassa Turkilta, jonka kansallisen lentoyhtiön koneita on käytetty pakolaisten lennättämiseen Turkista Valko-Venäjälle.

SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee perää EU:lta nyt selkeitä vastatoimia.
”Ensimmäinen askel on painostuksen välineenä käytettyjen lentoyhtiöiden sanktiointi. Turkista Valko-Venäjälle pakolaisia kuljettavat lentoyhtiöt on asettava pakotelistalle. Nämä yhtiöt eivät näin voisi käyttää EU:n ilmatilaa tai kenttiä.” al-Taee huomauttaa, että monille rajan yli pyrkivälle turvapaikka EU:ssa näyttäytyy viimeisenä oljenkortena.

”Valtaosa pakolaisista ja turvapaikanhakijoista elää köyhyysrajan alapuolella. On ymmärrettävää, että lupaus turvapaikasta Euroopassa puhuttelee ja saa monet myymään omaisuutensa sekä riskeeraamaan henkensä paremman elämän toivossa. Paluu entiseen elämään on kuitenkin vaikea saada, kun koko elämä on pakattuna reppuun.”

al-Taeen mielestä rajalle pysäytettävien pakolaisten ihmisoikeuksien turvaaminen on nyt ehdottoman tärkeää. Toimia pitäisi kuitenkin kohdistaa myös lähtömaihin, joissa salakuljettajien laittomuuksia tulisi estää samalla kun lisätään ihmisten tietoisuutta Valko-Venäjän tilanteesta informaatiokampanjan avulla. Tässä EU:n rooli voisi olla keskeinen.

”Valko-Venäjä käyttää pakolaisia hyväkseen eikä rajan yli pääse. Lähestyvä talvi tulee pahentamaan tilannetta. Täytyy miettiä, miten Valko-Venäjää sanktioidaan, niin ettei samalla rangaista turvaa etsiviä ihmisiä?”

al-Taee pitäisi hyvänä asiana, että maahanmuuttoon ja pakolaisuuteen liittyvät kysymykset tulisi Suomessa keskittää yhden ministerin vastuulle. Maahanmuuttoministerin nimittäminen selkeyttäisi päätöksentekoa ja vahvistaisi Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa EU:n tasolla siirtolaisuuden hallintaan. Tiiviimpi dialogi lähtömaiden kanssa lisäisi kansallisesti ymmärrystä siirtolaisuuteen liittyvistä haasteista ja ihmisten kohtaamista riskeistä.