SDP:n Hussein al-Taee: Rauhanvälitykseen panostaminen kannattaa

Hallituksen neuvottelut budjettiriihessä vuoden 2022 menoista ja tuloista ovat päättyneet. Hallitus esittää rauhanvälityksen määrärahan nousevan nykyisestä tasosta. Eduskunnan rauhanvälitysverkon jäsen ja ulkoasiainvaliokunnan varajäsen Hussein al-Taee pitää tätä uutista erittäin hyvänä.

-Rauhanvälitykseen panostaminen on hallitukselta selkeä viesti siitä, mitä me suomalaiset ajattelemme osaltamme kyvystämme olla auttamassa konfliktien ratkaisuissa eri puolilla maailmaa. Tämä on pitkälle tähtäävää ja näkevää politiikkaa, toteaa al-Taee.

Hallitusohjelman mukaisesti konfliktinesto, rauhanvälitys ja -rakennus ovat Suomen ulkopolitiikan vahvistuva painopiste.

-Hallitusohjelman kirjaus on hyvä esimerkki rauhanvälityksen tärkeydestä nykyään myös Suomen ulkopolitiikan osana. Suomalaisten vahvaa osaamista kannattaa rauhanvälityksen saralla viedä edelleen maailman kriisikohteisiin. Suomalaisten rauhanvälitystaitoihin luotetaan maailmalla ja ne ovat kysyttyä ”vientituotetta”. Esimerkiksi pakolaisuutta vähennetään parhaiten rauhaa rakentamalla. Asioita ei koskaan saada ratkaistua asein, painottaa aiemmin rauhanneuvottelijana toiminut al-Taee.

Suomen julkisen kehitysyhteistyöhön varattavien määrärahojen arvioidaan olevan vuoden 2022 budjetissa kokonaisuudessaan noin 0,49 prosenttia bruttokansantulosta. YK:n asettama tavoite 0,7 prosentin osuudesta kehitysyhteistyön osalta ei vielä toteudu Suomessa.

-Suomen kehitysyhteistyövaroja on kanavoitu hyviin kohteisiin, esimerkiksi lasten ja nuorten koulutukseen ja sukupuolten tasa-arvoa edistäviin hankkeisiin. Tavoite 0,7 prosentin osuudesta on edelleen relevantti ja sitä kohti pitää määrätietoisesti edetä, päättää al-Taee.