SDP:n Hussein al-Taee: Meidän on laitettava Venäjä-viisumit hyllylle, kunnes EU löytää ratkaisunsa

Helmikuusta alkaen Venäjä on käynyt brutaalia hyökkäyssotaa Ukrainassa, mutta tästä huolimatta venäläiset voivat tulla lomailemaan Suomeen ja Suomen kautta muualle Eurooppaan. Lähes kaikki muut Venäjän rajanaapurit ovat keskeyttäneet turistiviisumeiden myöntämisen venäläisille, mutta Suomi käsittelee viisumihakemuksia edelleen. Hussein al-Taeen mukaan tähän on nyt tultava muutos.

– Emme me voi teeskennellä, ettei tätä sotaa tapahdu, ottamalla keskiluokkaisia ja uusrikkaita venäläisiä turisteja Suomeen. Yhteisellä EU-linjalla on väliä. Nyt se linja pitää löytää nopeasti, al-Taee kirjoittaa Uusi Suomi-blogissaan.

al-Taee korostaa, että venäläinen päättäjä ei ymmärrä muuta kuin voimapolitiikkaa. Se on heikkoutta, että hyväksymme vieläkin turistiviisumeita. Nyt meidän tulisikin mahdollisimman nopeasti selvittää keino rajoittaa venäläisten viisumeita kansallisella tasolla, kunnes EU on muodostanut yhtenäisen linjan.

– Ulkoministeriöstä kerrotaan, että viisumien myöntämisen pysäyttämiseksi voitaisiin ryhtyä olemassa olevin valtuuksin, ilman lainmuutosta. Riittäisi, että jättäisi ottamasta vastaan viisumihakemuksia. Siihen tarvittaisiin vain poliittinen päätös, al-Taee kertoo.

– Sääntö-Suomi kyllä joustaa tarvittaessa, siitä on olemassa valitettava ennakkotapaus vuonna 2016, kun Migri hidasteli turvapaikkahakemusten käsittelyä. Kenties nyt voisimme jättää viisumihakemukset hyllylle seisomaan, lukuun ottamatta omaistensa luokse vierailevien venäläisten viisumeita, kunnes EU tekee omat johtopäätöksensä, hän jatkaa.

Vaikka Schengen-lainsäädäntö velvoittaa myös Suomea, eivät venäläisten turistimatkat Suomeen ole Venäjä-pakotteiden hengen mukaisia. Muutkin Venäjän rajamaat ovat tehneet kansallisen ratkaisun, ja Suomen tulisi tehdä niin myös. al-Taee korostaa, että meidän tulee löytää keino rajoittaa viisumeita lain puitteissa, kunnes saamme yhtenäisen lainsäädännön Schengen alueen kesken.

– Herätään uuteen muuttuneeseen todellisuuteen ajoissa. Näillä teoilla me myös ennakolta määrittelemme, millainen NATO-maa tulemme olemaan. Sellainen, joka siinä koalitiossa päätöksillään ei lähde sortamaan eikä vapauttamaan, vaan on mukana rakentamassa rauhallisempaa maailmaa. Ja alkuun meidän tulee laittaa venäläisten turismille stoppi, al-Taee lopettaa.

Voit lukea blogitekstin kokonaisuudessaan osoitteesta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hussein-al-taee/meidan-on-laitettava-venaja-viisumit-hyllylle-kunnes-eu-loytaa-ratkaisunsa/