SDP:n Hussein al-Taee: Maksuhäiriömerkintöjen lyhentämisaikaesitys on todella tärkeä uudistus

SDP:n kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Hussein al-Taee iloitsee valtioneuvoston päättämästä esityksestä, jolla lyhennetään maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa. Nykyisellään merkinnät seuraavat jopa 3 vuotta rekisterissä, vaikka velallinen olisi maksanut velkansa kokonaan pois. Uudessa hallituksen esityksessä säilytysaikaa lyhennetään kuukauteen.

-Tämä esitys on merkittävä uudistus ja on todella tärkeää, että se saatiin jo nyt hallituksen esityksenä eduskuntaan. Maksuhäiriömerkinnät ovat vaikeuttaneet kansalaisten elämää esimerkiksi asunnon, vakuutuksen ja jopa työpaikan saamisessa. Tilanteen ovat olleet kohtuuttomia ihmisille ja tähän halutaan pikainen muutos., toteaa al-Taee.

Hallituksen esityksen mukaan säilytysajan lyhentäminen koskisi sekä yleisimpiä henkilöluottotietoja että yritysluottotietoja. Lisäksi uusi maksuhäiriömerkintä ei jatkossa enää pidentäisi maksuhäiriömerkinnän kestoa, vaan jokaisen maksuhäiriömerkinnän säilytysaika olisi itsenäinen.

-Elämässä tapahtuu arvaamattomia asioita, jotka voivat kertaantua tavalla, joka ajaa ihmisen velkaantumiseen ja pahimmassa tapauksessa ulosottoon. Se, että uusi maksuhäiriömerkintä on aina vain lisännyt kuin automaatista maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa, on ollut velkaantuneelle räikeä epäkohta ja täysin turhaan hankaloittanut heidän elämäänsä. Nyt tämä automaatti poistetaan, al-Taee muistuttaa.

Lakeja muutetaan myös EU:n tietosuojasetuksen mukaisiksi. Tietosuoja-asetuksen edellyttämien muutosten tavoitteena on vahvistaa kansalaisten henkilötietojen suojaa ja oikeusturvaa selkiyttämällä luottotietolain suhdetta tietosuoja-asetukseen ja tietosuojalakiin. Jos luottotietolain mukainen luottokelpoisuusarviointi tehdään pelkästään automatisoidusti, jatkossa esimerkiksi luottokelpoisuusluokan voisi vaatia arvioitavaksi uudelleen.

-Lainsäädännön täytyisi aina lähteä kansalaisen näkökulmasta. Nyt niin ei ole ollut, vaan lainsäädännöllä on ajettu ihmisiä kierteeseen, joka ei ole ollut inhimillistä, saati maan taloudenkaan kannalta järkevää. On hyvää hallintoa, että lainsäädännön virheitä halutaan korjata ja ihmisten elämää helpottaa tätäkin kautta. Olen erittäin tyytyväinen, että asiat etenevät nyt parempaan suuntaan, summaa al-Taee.

Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle ja muutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoja koskevien muutosten voimaantuloon ehdotetaan puolen vuoden siirtymäaikaa.