SDP:n Hussein al-Taee: ilmastoskeptisyyden levitessä on tärkeää taata rahoitus faktatietoa tarjoaville kansalaisjärjestöille.

Ilmastotalkoisiin tarvitaan kansalaisyhteiskuntaa enemmän kuin koskaan ennen.

SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee, eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsenenä on iloinen siitä, että hänen ja muiden eri forumeilla esittämä toivomus ympäristöjärjestöjen lisärahoituksesta ilmastonmuutoksen torjuntaan ja ympäristön suojeluun on tullut kuulluksi.  Ympäristöjärjestöt, ympäristötutkimus sekä Euroopan ympäristökaupunki -teemavuosi saavat lisää rahaa hallituksen tänään antamassa talousarvion täydennyksessä.

400 000 euron lisäys ympäristöjärjestöjen avustuksiin on tuplasti se mitä eduskunta viime vuonna lisäsi järjestöjen resursseihin. Järjestöt ovat tehneet vaikuttavaa työtä jo vuosikymmenet vaatimattomilla resursseilla vapaaehtoistoimintaan ja lahjoituksiin nojaten.

-Ympäristöjärjestöjen voimavarojen vahvistaminen on kädenojennus kansalaisyhteiskunnalle ja antaa voimaa juuri nyt tärkeälle ympäristö- ja ilmastotyölle, muistuttaa kansanedustaja, ympäristövaliokunnan ja talousvaliokunnan jäsen Hussein al-Taee.

-Järjestökentältä eduskuntaan siirtyneenä olin valmis vakuuttamaan kanssapäättäjille, että suomalaisten järjestöjen toiminta on laadukasta ja vaikuttavaa. Suomen järjestökentän tukeminen antaa erittäin kilpailukykyistä vastinetta rahalle. Koin, että järjestökentän tuen lisääminen tällä planeetallamme kriittisellä hetkellä on vähintä mitä me päättäjät voimme tehdä. Odotan järjestöiltä jatkoa hyville ilmastoteoille ja tieteeseen perustuvalle tiedottamiselle tulevia sukupolvia ajatellen.

-Ilmastoahdistukseen parasta lääkettä on vaikuttava toiminta ja kokemus siitä, että asioihin voi omalla työllä vaikuttaa. Ympäristöjärjestöt tarjoavat siihen matan kynnyksen kanavan jokaiselle. Järjestöjen kansainvälinen yhteistyö on niin ikään laadukasta ja vaikuttavaa.

Talousarvion täydennyksessä myös Euroopan ympäristöpääkaupunki -teemavuoteen ehdotetaan 3 miljoonan euron avustusta sekä 1,2 miljoonan euron lisäystä maatalouslaskennan 2020, ruokahävikkiseurannan ja päästökattodirektiivin kansalliseen toimeenpanoon Luonnonvarakeskukselle.