SDP:n Hussein al-Taee: Hoitohenkilökunnan palkanlisistä käyty kamppailu ei lisää luottamusta HUS:iin työnantajana

20.12.2021

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ympärillä viime ajat velloneen keskustelun hoitajille maksettavista tehtäväkohtaisista palkanlisistä on saanut päätöksensä. HUS:n hallitus on päättänyt viimeisimmässä kokouksessaan, että luvatut tehtäväkohtaiset lisät maksetaan eikä jo maksettuja lisiä peritä takaisin. HUS:n hallituksen puheenjohtajan mukaan esimiesten lupauksista organisaation on kannettava vastuu. SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee on pitänyt asiaa viime aikoina voimakkaasti esillä. Hän näkee päätöksen tehdyn päätöksen täysin oikeana.

-Hoitajat ovat kantaneet jo kohta kahden vuoden ajan suurta vastuuta koronakriisin hoidosta. He ovat ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä pyörittämässä elintärkeää työvastuutaan. Potilasturvallisuudesta on aina pidettävä kiinni. Tämän asian hoitajat ovat tehneet, jopa työuupumuksen partaallakin, toteaa al-Taee.

Tehtäväkohtaisia palkanlisiä on perusteltu ylimääräisillä, perustöihin kuulumattomilla tehtävillä. Näitä tehtäviä on kertynyt, ei ainoastaan koronapandemian takia vaan myös henkilöstöpulan takia. HUS:n hallitus onkin edellyttänyt kokouksensa tuloksena, että henkilöstöhallintoa ja johtamista täytyy kiireellisesti parantaa.

-Työnantajalla on viime kädessä vastuu alaisistaan ja työturvallisuudesta huolehtimisessa. Toimivat työskentelyolosuhteet vähentävät työn kuormitusta ja ehkäisevät mahdollisia työuupumuksia. Paljon järkevämpää on vahvistaa työn pitovoimaa kuin päästää tilanne eskaloitumaan esimerkiksi sairauslomiin, jotka maksavat työnantajalle paljon. Pidän HUS:n hallituksen päätöstä vastuullisena ja tähän aikaan erittäin järkevänä, sanoo al-Taee.

-Pitäisin oikeudenmukaisena tarkistaa onko muillakin HUS:n osastoilla teetetty hoitohenkilökunnalla ylimääräisiä töitä, johtuen henkilöstöpulasta ja koronasta ja että onko niistä maksettu asianmukaisesti. Tämä tarkastelu voitaisiin ulottaa myös kaikkiin muihinkin sairaanhoitopiireihin, päättää al-Taee.