SDP:n Hussein al-Taee: Hallituksen on turvattava poliisin resurssit lisäbudjetilla pikaisesti

SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Hussein al-Taee pitää erittäin huolestuttavana, että poliisi on aloittanut yt-menettelyt, jotka johtavat mahdollisesti poliisien virkasuhteiden päättymisiin. Hänen mielestään poliisin rahoituksen tarve on taattava lisäbudjetilla.

– Näen tämän erittäin ikävänä asiana, että poliisi on aloittanut jo yt-menettelyt. Hallituksen on ensi sijassa pyrittävä takaamaan poliisin rahoituksen riittävyys lisäbudjetilla. On tärkeää saada oikea rahoitus esimerkiksi toimitilojen parantamiseksi. Tätä työtä on jo tehty hallituksen panostusten toimesta, mutta sitä pitää jatkaa määrätietoisesti. Työskentelyolosuhteet pitää olla kunnossa, toteaa al-Taee.

Poliisien määrän nosto on ollut yksi hallitusohjelman pääkirjaus poliisin kohdalla. Poliisi onkin toteuttanut kirjausta ja lisännyt henkilöstön määrää tasaisesti koko hallituskauden ajan. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan poliiseja pitäisi olla vuonna 2023 noin 7500.

– Yt-menettelyt romuttavat nyt tämän hallitusohjelmatavoitteen, jos irtisanomisiin joudutaan turvautumaan. Poliisien määrän kääntyminen laskuun täytyy estää, painottaa al-Taee.

Poliisin määrärahojen alijäämäisyys on tasaisesti esillä julkisuudessa. Poliisi on joutunut sopeuttamaan aiempina hallituskausina toimintaansa rajustikin rahoituksen ollessa tempoilevaa. Talousvaliokunnan jäsenenä al-Taee näkee pitkäjänteisyyden rahoituksessa erittäin tärkeänä elementtinä.

– Emme voi jatkuvasti olla tilanteessa, että poliisin pitää sopeuttaa toimiaan ja vähentää henkilöstöään rahoituksen riittämättömyyden vuoksi. Tähän täytyy löytää ratkaisun avaimet, jotta poliisilla on työrauha ja, että se pystyy hoitamaan sille asetetut velvoitteet, jotka nekin ovat koko ajan lisääntyneet. Riittävä poliisien määrä kenttätyössä takaa sisäisen turvallisuuden jatkuvuuden. Kansalaiset luottavat poliisin toimintaan. Ennen kaikkea syrjäytymisen ennaltaehkäisy kasvatuksen ja oppimisen panostuksina ovat turvallisuuden paras tae pitkäjänteisesti, päättää al-Taee.