SDP:n Hussein al-Taee: Hallituksen kestävyystiekartassa oikeudenmukaisuutta yrityksille ja autoileville perheille

Hallitus pääsi sopuun puoliväliriihessään toimista työllisyyden, talouden ja ihmisten hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Osana tätä kokonaisuutta hallitus teki myös ilmastotoimien puolivälitarkastelun, johon kuuluu tärkeänä osana kestävyystiekartta. Kestävyystiekarttaan on koottu sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden nykytila ja hallituksen tavoitteet vuodelle 2030. Tiekartta konkretisoi hallitusohjelman tavoitetta sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävästä yhteiskunnasta. Tätä SDP haluaa Sanna Marinin hallituksessa edistää.

-Ympäristövaliokunnan ja talousvaliokunnan jäsenenä edistän aktiivisesti kestävyystiekarttaa. Ympäristöystävällisten tavoitteiden ja luonnonmonimuotoisuuden säilyttäminen pitäisi pystyä tekemään elinkeinoelämää vaalien ja tukien. Talouskasvua voidaan saavuttaa panostamalla esimerkiksi uusiutuviin energiamuotoihin ja päästöttömämpään liikenteeseen, toteaa al-Taee

Hallituksen tavoitteena on hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 mennessä, luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttäminen, biotalouden ja kiertotalouden edistäminen, ruokajärjestelmän kestävöittäminen sekä eläinten hyvinvoinnin parantaminen.

-Muutoksissa täytyy muistaa, että tavoitteet hiilineutraalista Suomesta pitää toteuttaa tavallisen kansalaisen näkökulmasta. Kunnat, valtio ja yritykset voivat näyttää mallia päästöjen vähentämisessä ja palkita positiivista muutosta. Kokonaisuutta ei voi sysätä yksittäisen ihmisen syliin ja pyytää häntä muuttamaan elämäntapojaan, jos kukaan isompi toimija ei näytä mallia. Pidän oikeudenmukaisuutta näissä asioissa erittäin tärkeänä, painottaa al-Taee.

Yksi riihen merkittävistä ympäristöpäätöksistä ilahduttaa myös autoilijoita. Vuoden vaiheessa päätettiin laskea täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvoa 170 eurolla kuukaudessa. Nyt myös kaasuautojen ja lataushybridien verotusarvoja tarkistetaan. Vähäpäästöisimpien mallien verotusarvoa lasketaan 85 eurolla kuukaudessa.

-Tästä on hyötyä myös autoilijoille, joilla ei ole mahdollisuutta työsuhdeautoon koska päätös tulee lisäämään vähän käytettyjen kaasu- ja lataushybridiautojen määrä markkinoilla muutaman vuoden kuluessa ja tukee tänä aikana latausinfran rakentamista. Voipa käydä niin että moni lapsiperhe löytää itselleen sopivan ja kohtuuhintaisen vähänkäytetyn lataushybridin juuri kun latausinfra on rakennettu tarpeeksi kattavaksi. Tämänlaisella autolla vaikkapa kauppareissut ja lasten harrastuskuskaukset on mahdollista ajaa hyvin edullisesti ja täysin päästöttömästi, jos käytössä on latausmahdollisuus, al-Taee toteaa.

-Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat merkittävät ja niitä pitää pystyä vähentämään. Päästövähennystavoitteisiin pitää päästä kuitenkin liikennettä tukien siten, että on mahdollisuus sekä kuljetusyrityksillä että yksittäisillä kuluttajilla ostaa vähemmän saastuttavia ajoneuvoja. Tämä on kannustavaa suomalaisille, päättää al-Taee.